KLAR: Nyttekjøretøysjef Håkon Wirak er klar for å få en elektrisk varebil som kan konkurrere både i små og medium-varebilsegmentene.Foto: Torbjørn Eriksen
Verdenspremiere i Norge
Det er ikke hverdagslig at vi har verdenslanseringer av varebiler i Norge, men VW ID. Buzz valgte Norge som ett av lanseringsstedene.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Interiøret: Det er et helt rent interiør uten mange knapper, det meste av funksjonalitet styres fra rattet eller touchskjermen, men sympatisk nok er det en del hurtig knapper under skjermen.Foto: Volkswagen AG
I forrige utgave presenterte vi det vi vet om den nye bilen. Denne gangen fikk varebilpressen se bilen uten kamuflasje. Utover det kom det frem få nyheter under avdukingen. Prisene på ID. Buzz kommer i mai, samtidig med salgsstart i Europa. Den endelige rekkevidden annonseres trolig nærmere leveransetidspunktet. De første eksemplarene vil etter planen ankomme Norge i høst.
ID. Buzz er en elbil, så klimanøytral som det er mulig, i tillegg er det lagt stor vekt på bærekraftige materialer. Bilen kommer klimanøytral ut fra fabrikk, det betyr at eventuelle utslipp som ikke er fornybare vil være kompensert for. Videre er det lagt stor vekt på gjenbruk, blant annet er det benyttet resirkulerte plastflasker. Bilen vil også være dyrefri, det betyr at blant annet «skinn-setene» er laget av kunstlær.
Tilbake til opprinnelsen
Annonse
ENKELT: Interiøret er forseggjort, og bærer preg av å være designet for en arbeidsbil, her er det hele gummimatter som en enkle å rengjøre.Foto: Torbjørn Eriksen
Hele veien i utviklingen av bilen har man sett på 1. generasjon Transporter. ID. Buzz kommer derfor med bakmontert motor. Bilen leveres med tofarget lakk i tillegg til ensfargede basisfarger.
ID. Buzz
Plattform: VWs elektriske plattform MEB Bredde: 1 985 mm Høyde: 1 938 mm Lengde: 4 712 mm Akselavstand: 2 988 mm Lasteterskel: 632 mm Lastekapasitet: 3,9 m3, to europaller Tillat totalvekt: 3 000 kg Maksimal nyttelast: 650 kg Tillatt tilhengervekt: 1000 kg
Ved at man ikke har behøvd å tenke på motoren i fronten av bilen, blir også sittestillingen nærmere den opprinnelige og med ett hjul i hvert hjørne. Det er også en meget god svingradius på bilen som snur på kun 11,1 meter, eller omtrent som en VW Golf.