Nye Mercedes-Benz Citan.

Verdenspremiere på nye Citan og elektriske eCitan

Varebilen Mercedes-Benz Citan forventes på norske veier i slutten av året, og eCitan har forventet lansering i andre halvdel av 2022.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Med nye Citan komplementerer vi rekken av moderne varebiler der Vito, V-Klasse og Sprinter allerede er på plass. Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et stort utvalg av utstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.

Kjente designlinjer

Med en front som er typisk for Mercedes-Benz, smelter Citan sømløst inn i den kompakte modellfamilien. Grillen med tre doble lameller og en sentralt plassert stjerne danner en visuell bro mellom Citan og dens større søsken Vito og Sprinter.

Støtfangere, dørhåndtak og deksler på skyvedørsskinnene er valgfritt tilgjengelig i karosserifarge i stedet for sort plast. Det er mulig å velge mellom ni forskjellige farger, hvor fem av de er i metallic.

Lasteplassen i Citan varebil.

Interiør med vingeprofil

Støtten til instrumentpanelet har hentet inspirasjon fra en vingeprofil og strekker seg over store deler av interiøret med en kontinuerlig horisontal posisjonering. Vingen representerer «det funksjonelle fokuspunktet for Citan» og inkluderer instrumentpanelet, multimediaskjermen (tilleggsutstyr) og de sentrale luftdysene.

Som standard, er setene på Citan varebil trukket med Caluma-stoff i svart med hvit stiplete linje. Som et alternativ er Norwich-stoff også tilgjengelig i svart med en grå struktur.

Begge Citan-modellene kan bestilles med en interiørdesignpakke der blant annet kromrammer rundt luftdysene, i instrumentpanelstøtten og på høyttalerne er inkludert i pakken.

Interiøret i Mercedes-Benz Citan.

Døråpning og volum

En rekke forskjellige versjoner og praktiske utstyrsdetaljer gjør at Citan vil dekke et bredt spekter av bruksområder. Varebilen har skyvedører med døråpning på 615 millimeter og lav lastekant. Døråpningen er 1059 millimeter høy.

Citan vil bli lansert som varebil i Norge, og vil senere også komme med lang akselavstand. Selv i varianten med kort akselavstand tilbyr Citan mye mer plass sammenlignet med forgjenger-modellen. Lastekapasiteten er på opptil 2,9 m³ i henhold til VDA-normen, og skyvedører med vid åpning er tilgjengelig på både høyre og venstre side av bilen.

Fokus på god komfort

I utviklingen av Citan er det lagt stor vekt på å oppnå et nivå av komfort som er typisk for Mercedes-Benz, inkludert lave støynivåer og god sittekomfort. Bilen er utstyrt med en rekke komfortelementer kjent fra personbilene, inkludert Thermotronic klimaanlegg, Keyless-Go startfunksjon og elektrisk parkeringsbrems.

Lav vindstøy skal gi et stort bidrag til både komfort og sikkerhet. Blant de aero-akustiske tiltakene, er tykkere vinduer, omfattende isolasjon og et ekstra tetningsnivå i dørene bidragsytere.

Førersetet er tilgjengelig i fire forskjellige versjoner, inkludert spesielt komfortable seter som kan justeres i lengde- og høyderetning, i tillegg til justerbar ryggstøtte.

Ytterligere tilleggsutstyr som er kjent fra personbil-segmentet er to-soners automatisk klimaanlegg, trådløs lading for mobiltelefon og multifunksjonsratt. Sistnevnte er i kombinasjon med MBUX Touch Control-knapper, og kan leveres med varme.

Base og Pro – To utstyrslinjer

To utstyrslinjer er tilgjengelig, Base og Pro, der Pro-varianten har visuelle oppgraderinger og en enda bedre funksjonalitet.

Sammenlignet med Base-modellene, har Pro dørhåndtak i bilens farge, led-belysning innvendig, skyvedør på høyresiden, høydejusterbart førersete, aircondition, og elektriske vinduer med komfortfunksjon.

To nøkkelfrie tilvalg er tilgjengelig, der Keyless-Go startfunksjon er standard, mens Keyless-Go nøkkelfri betjening gir muligheten til å låse opp bilen med nøkkelen liggende i lommen eller vesken. Parkeringssensorer og ryggekamera er tilgjengelig, og bestilles bilen med MBUX, vises bildet i skjermen i midtkonsollen istedenfor det innvendige speilet.

Akkurat som sitt større søsken Sprinter, og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, kan den nye Citan utstyres med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem som tilleggsutstyr. Systemets styrker inkluderer det intuitive betjeningskonseptet via berøringsskjermen eller berøringskontrollknappene på rattet, og smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto. I forbindelse med MBUX har kundene tilgang til tilkoblingstjenester som Live Traffic Information.

Sikkerhet

Sikkerhet er en viktig verdi hos Mercedes-Benz. En komponent som bidrar til å sikre høyt sikkerhetsnivå i den nye Citan, er den stabile karosseristrukturen med sine energiabsorberende soner, samt de omfattende kjøreassistentsystemene.

Som i de nye generasjonene av Mercedes-Benz C-klasse og S-klasse, brukes Active Lane Keeping Assist styreinngrep i motsetning til bremsing, og er dermed spesielt behagelig. Sikkerhetspakken inkluderer Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Speed Limit Assist.

I kjøreassistentpakken, som er i sammenheng med automatgir, er Distronic adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert i tillegg til sikkerhetspakken. I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan nye Citan bestilles også med tilhengerstabilisering.

Citan varebil er utstyrt med seks kollisjonsputer som standard.

Bedre oversikt

Citan varebil kan bestilles med led High Performance-lykter som tilleggsutstyr. De gir større sikkerhet om natten takket være en bredere lysfordeling, i tillegg til en farge på lyset som ligner på dagslys. Lyktene kan også kombineres med fjernlysassistent.

Med et kamera installert bak frontruten, overvåker systemet kontinuerlig trafikken, og fra en hastighet på 40 km/t regulerer det lysfordelingen på best mulig måte. Hvis systemet oppdager møtende kjøretøy, eller kjøretøy som ligger foran, dimmer det automatisk lysene. Dette betyr at føreren ikke lenger trenger å manuelt bytte mellom nærlys og fjernlys, og dermed kan dra fordel av å ha fjernlys i lengre tid.

Dieselmotor med tre tilgjengelige krafttrinn

Ved markedslanseringen, vil motorutvalget til den nye Citan være en dieselmotor med tre tilgjengelige krafttrinn som alle oppfyller Euro 6d-utslippsnormene. Alle motorer er kombinert med en ECO start/stopp -funksjon.

En sekstrinns manuell girkasse er standard, men de kraftigste modellene er også tilgjengelig med en sjutrinns automatgirkasse.

Mercedes-Benz eCitan kommer på markedet i 2022.

Det helelektriske alternativet

eCitan lanseres i andre halvdel av 2022, og vil også være tilgjengelig i en rekke karosserivarianter. Rekkevidden i henhold til WLTP forventes å være rundt 285 kilometer. På hurtigladestasjoner forventes det å lade batteriet fra 10 til 80 prosent i løpet av 40 minutter.

eCitan får dimensjoner på lasterommet og tilgjengelig nyttelast tilsvarende som på konvensjonelle modeller. Tilhengerfeste vil være tilgjengelig også på den elektrisk drevne modellen.

Den elektriske motoren vil levere en toppytelse på 102 hk og et maksimalt dreiemoment på 245 Nm. Litiumion-batteriet, med brukskapasitet på 44 kWh, er plassert foran bakakselen, der det er best beskyttet i eventuelle kollisjoner.

Powered by Labrador CMS