RÅTASS: Ford Explorer som varebil er nøyaktig den samme som personbilvarianten, bortsett fra færre seter, mindre avgifter og uten moms for noen. Foto: Klaus Eriksen
«Versting» som varebil
GUDBRANDSDALEN: Ford Explorer leveres som varebil, og med denne som arbeidsplass skal man få trivelige dager på jobb!
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Sist høst testet A&T personbilvarianten ST Line PHEV, med 3-liters bensinmotor på 357 hk, el-motor på 100 hk på toppen av dette og 825 Nm dreiemoment!
Konklusjonen var at dette er en kraftpakke av dimensjoner og vi ga bilen 6 av 6 i karakter i testen som ble publisert i A&T nr. 10/2020!
Helt likt
Annonse
Våren 2021 var bilen klar som varebilutgave, og vi kjørte nøyaktig samme oppsett på en reportasjereise i Gudbrandsdalen. Her testet vi den i alt fra på strøkne 110 km/t motorveier, til å luske oss inn på gjørmete anleggsveier på Gålå. Exploreren er en drøm på landeveien, og tok seg også fint frem på underlag som egner seg best for beltegravere. Kun to ganger hørte vi at litt jord pirket borti chassiset under.
Testbilen fra RøhneSelmer på Lillestrøm hadde selvsagt hengerfeste, og tillatt hengervekt på beistet er 2,5 tonn.
Vår testbil var ekstra kledd med en solid LED-lyspakke i front (totalt 35.000 lumen) og en vindavviser på panseret. Ellers er bilen kliss lik den ST Line vi testet som A&T Entreprenørbil i høst, minus de to bakerste seteradene da.
669.000 kroner
Bilen bygges om hos Lafinto og leveres med grønne skilter til den nette sum av 669.000 kroner eks.mva., ca. 100.000 kroner billigere enn som personbil. Momsen kan trekkes av for de som kjøper den under et org.nr, noe som vi antar gjør bilen mer attraktiv som verktøy for entreprenører eller budbilvirksomhet.
I varerommet er målene 195 cm i lengden, 90 cm i bredden helt bakerst og hele 140 cm i bredden ved skilleveggen, og høyden fra gulv til tak er 105 cm.
Merk at innlastingsmålene ikke er riktig like store som målene ellers. Lafinto har fjernet et par luftdyser i taket og gulvet er senket litt for å utnytte plassen maks, slik at «statskassen» som definerer en varebil med målene 140x90x105 cm passer inn. Dette gjør at karmen rundt bakluken er litt høyere enn gulvet innvendig, og sånn sett skiller varerommet seg litt fra «tradisjonelle» varebiler. Alt til sitt bruk. Det er et par festekroker i gulvet i varerommet.