AF Gruppen opplyser at de har god erfaring med å bygge tunnel sør i Oslo, og at en busstunnel vil være den beste løsningen ved Rosenholm i Oslo. Arkivbilde.

Vil bygge tunnel der bare elektriske busser får kjøre

Den skal bli på 2,6 km.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

En ny bydel med 10 000 boliger sør i Oslo har ligget på tegnebrettet i årtier – i påvente av en kollektivløsning. Nå vil Obos sette fart i det store byutviklingsprosjektet ved å bygge en busstunnel.

Forslaget er å bygge en 2,6 kilometer lang tunnel for elektriske busser fra Gjersrud-Stensrud til Rosenholm stasjon i bydel Søndre Nordstrand. Prislapp: 2 milliarder kroner.

- Dette kan være løsningen som gjør det mulig å endelig komme i gang med utbyggingen av Gjersrud-Stensrud. Og dette trenger ikke koste det offentlige en krone. Vårt utgangspunkt er at OBOS og de andre utbyggerne og grunneierne tar regningen, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i Obos.

Den 2,6 km lange busstunnelen er tenkt å gå fra Gjersrud-Stensrud til Rosenholm stasjon.

Konklusjonen i en utredning AF Gruppen og Norconsult har gjort for Obos, er at den mest kostnadseffektive og hensiktsmessige løsningen for samfunnet, vil være å bygge en tunnel for elektriske busser som skal gå i skytteltrafikk mellom den planlagte bydelen og Rosenholm.

- Vi har erfaring fra bygging av tunnel i dette området og mener at en standard veitunnel er en god og kostnadseffektiv løsning med få naturinngrep. Dette blir ingen avansert tunnel med spor, men en rett, asfaltert tunnel i velkjente grunnforhold, sier avdelingsdirektør Kjetil Vikane i AF Gruppen.

Powered by Labrador CMS