KLARE: Kundemottager Knut Ole Karlsen (t.v.), daglig leder Morten Henriksen og styreleder Runar Bakken i nystartede Norsk Tungbilservice er klare til å hjelpe lastebilfolket.Braata, Espen
- Vil hjelpe hele næringen
RÅDE: - Vi skal være verkstedet som hjelper transportnæringen fremover, sier styreleder Runar Bakken i nystartede Norsk Tungbilservice.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Han er transportøren som nå starter verksted. Runar Bakken (53) har drevet med transport hele livet og sett nødvendigheten av rask hjelp for at biler og hengere skal rulle. Som daglig leder og deleier i Bama Logistikk og eier av massetransportselskapet Antras har han ofte hatt utfordringer med å få raskt nok hjelp når noe ryker.
1.mars åpner han og medeier Morten Henriksen et helt nytt tungbilverksted i de gamle lokalene til Volmax i Råde i Østfold. Når verkstedet åpner dørene offisielt, er det sju mann som skrur. Ut over våren kommer det nye ansatte nærmest hver uke, og planen er å ha 12-13 mekanikere i til sommeren.
Lenge åpent
Annonse
Allerede fra starten skal de ha åpent fra klokken sju om morgenen til klokken åtte om kvelden. På sikt er planen å ha rundt 25 mekanikere. Målsetningen er å ha verkstedet døgnåpent.
- Selv om vi har en åpningstid, vil vi gjøre ferdig jobben sånn at bilen kan kjøre så fort som mulig, sier Runar Bakken.
- Selv om vi skal ha et system hvor kundene bestiller time for reparasjon eller EU-kontroll, skal vi ha ledig kapasitet. Det er viktig at kundene kan få hjelp med en gang når det oppstår noe uforutsett, sier Morten Henriksen som er daglig leder i Norsk Tungbilservice.
Tanken er å drive et verksted som skrur både på bil, påbygg og hengere. Begrensningen på hva de skal drive med blir feil inne i motor og girkasse. Det krever både spesialisert utstyr og kompetanse.
Henter og bringer
Selv om verkstedet er fysisk plassert i gamle Østfold, er det inn mot Oslo de ser for at de fleste kundene vil holde til. For å forenkle logistikken for kundene vil Norsk Tungbilservice tilby å hente og bringe biler og hengere ute hos kundene.
- Vi kommer til å bygge opp et forholdsvis stort delelager. Det er viktig å ha de mest brukte slitedelene på eget lager i tillegg til ting som lamper, støtteben og skapdører. Fokuset blir at kunden kommer seg videre og ikke blir stående å vente på deler, sier Morten Henriksen. I tillegg vil de holde deler som skapdører og innfestinger til de mest brukt skapbyggene på markedet.
Mobilt
En av de første tingene som var på plass var en stor servicebil bygget på et lastebilchassis. Denne bilen vil ha Lillestrøm som utgangspunkt og skal serve kundene på hele det sentrale Østlandet. Bilen er utstyrt med både tungt verktøy og har komplett diagnoseverktøy tilsvarende det som finnes på verkstedet i Råde. Dermed kan veldig mange feil repareres ute der bilen eller hengeren står.
Mange av feilene som oppstår er gjengangere og forholdsvis enkelt å utbedre. ABS-feil på bremser, feil på regenerering av eksos og sensorer som hikker er gjengangere på feilstatistikken.
- Jeg vet jo av egen erfaring at det er et skrikende behov for det vi skal i gang med. Utfordringen på mange av merkeverkstedene er at ventetiden er alt for lang, sier Runar Bakken.
Utvider
Fra 1.mai skal Norsk Tungbilservice også bli servicepunkt for Carrier kjølemaskiner. Med Norges mest trafikkerte vei rett utenfor, forventer de også en del drop-in kunder. Allerede er en avtale på plass med en av Europas største bilhjelp- og forsikringskjeder.
Anlegget i Råde, som Norsk Tungbilservice leier, har en bygningsmasse på 2100 kvadratmeter verksted med 11 gjennomgående løp i tillegg til et fire dekar stort uteområde.
- Etter hvert skal vi også begynne med salg av dekk. Det er viktig for å kunne være en komplett leverandør for våre kunder, sier Morten Henriksen.