HYDROGEN: Illustrasjon av GreenHs hydrogenanlegg i Bodø
Vil produsere hydrogen i Bodø
800 ÅRSVERK: Et nytt hydrogenanlegg vil gi nærmere 400 arbeidsplasser i Bodø og rundt 800 arbeidsplasser totalt.
KPB har regnet på hva det planlagte
hydrogenanlegget på Langstranda vil bety av ny økonomisk aktivitet og
arbeidsplasser. Analysen viser at GreenHs prosjekt vil skape opp mot 800
årsverk, der halvparten av disse vil havne i Bodø eller Salten.
– Vi har fått KPB til å regne på
virkningene av anlegget vårt, og nå ser vi at dette kan få stor betydning for
Bodø. GreenH vil legge vekt på bruk av lokale leverandører både i anleggsfase
og når anlegget kommer i produksjon. For oss er det viktig med lokal og
bærekraftig produksjon og distribusjon av hydrogen. Vi vil utnytte alle
ressurser og biprodukter, og gi mest mulig tilbake til Bodø og Salten, sier Ida
Synnøve Bukkholm, forretningsutvikler i GreenH.
Lokale årsverk
I
følge innovasjons- og analyseselskapet KPBs analyse vil de totale
sysselsettingsvirkningene for GreenH Bodø være på 700 årsverk. Inkluderer man
også utbygging av anlegg for oksygen og varme, økes sysselsettingsvirkningene
til over 800 årsverk nasjonalt.
Fakta om prosjektet
- Lokalprodusert hydrogen til fartøy, veitrafikk, industri og den nye flyplassen. Anlegget vil ha en kapasitet på 6-10 tonn hydrogen per dag
- 60 m kai i tilknytning til fabrikken hvor fartøyene enkelt kan bunkre hydrogen
- Fra tankene overføres hydrogenet til et bunkringsanlegg/tårn på bryggen. Ny teknologi for bunkring direkte fra anlegget
- Elektrolyseprosessen produserer hydrogen, oksygen og varme med vann og fornybar strøm som innsatsfaktorer
- I produksjon av grønt hydrogen via elektrolyse oppstår det varme som må fjernes. Sjelden utnyttes denne ressursen, og GreenH planlegger å overføre denne til fjernvarmeanlegg og gi varme til den nye bydelen og flyplassen som kommer i Bodø.
- De store mengdene med oksygen som skapes i produksjonsprosessen kan være nyttig for omliggende oppdrettsnæring.
- De direkte årsverkene vil i all hovedsak oppstå i Bodø, mens virkningene ut over landsdelen i større grad vil være indirekte årsverk og konsumeffekter.
- Et anlegg i denne størrelsesorden krever mengder spesialutstyr som må kjøpes fra utland. Anleggsarbeidet vil i stor grad utføres av lokale entreprenører.
–
En stor andel av disse virkningene vil oppstå i Bodø og Salten-regionen.
Utbygging og drift av hydrogenfabrikken er ventet å gi 320 årsverk lokalt, og
inkluderes anlegg for varme og oksygen er det beregnet sysselsettingsvirkninger
i størrelsesorden 370 årsverk. Det vil si at nærmere halvparten av
sysselsettingsvirkningene er ventet å komme lokalt, sier Carl Erik Nyvold,
teamleder for analyse i KPB.
Lokale entreprenører
Bodø-entreprenøren
Moldjord Bygg- og Anlegg og GreenH har vært i en samspillsfase over tid med
tanke på bygging av anlegget. I dag har Moldjord 65 ansatte.
–
Et prosjekt av denne størrelsesorden vil bety svært mye for oss, spesielt i den
utfordrende markedssituasjonen vi er inne i. For oss vil det bety at pilene
snur oppover, og vi vil få en normalisering av markedssituasjon, slik at vi kan
opprettholde aktiviteten på det nivået vi ønsker. Vi vil få snudd utviklingen
tilbake til der den var før pandemi og krigen i Ukraina, sier Finn Nikolaisen,
daglig leder i Moldjord.
Virkninger både i anleggs- og
driftsfase
Regnestykket til KPB er
todelt der én del går på anleggsfasen og den andre delen på driftsfasen.
–
Det er spesielt innenfor næringsgruppene industri og bygg og anlegg hvor de
fleste årsverkene forbundet med anleggsfasen kommer. Både industri
og bygg og anlegg inkluderer en rekke fagdisipliner. Teknisk tjenesteyting vil
også ha en del direkte leveranser til prosjektet, forteller Nyvold i KPB
Det
er ventet at anleggsfasen til hydrogenfabrikken i Bodø gir
en sysselsettingseffekt på om lag 380 årsverk i Norge. Inkluderes
arbeidet med anleggene for oksygen og varme blir det totalt 410 årsverk.
Det
er ventet 16 – 20 årsverk årlig i sysselsettingsvirkninger i driftsfase. Om lag
60 prosent av disse er ventet å komme lokalt. Tar man i betraktning at det
planlegges for 20 års levetid på hydrogenfabrikken vil
sysselsettingsvirkningene i driftsfase summere seg til over 300 årsverk.
Hydrogen hub
Prosjektet kan bli en katalysator
for Bodø
GreenH ønsker å bygge opp
ledende kompetanse i Bodø, og er også opptatte av virkningene som kommer ut
over det som ikke kan tallfestes.
–
Vi ønsker å bidra til at Bodø blir en hydrogenhub i Norge og Nord-Europa, med
alt det innebærer. Hydrogenanlegget kan for eksempel bidra til at Bodø
aktualiseres som testbase for fremtidens grønne luftfart, og det vil kunne
gjøre det mer interessant for Bodø-ungdom å ta ingeniørutdanninger innen grønn
energi, sier Bukkholm.
KPB
understreker at prosjektet også kan ha en rekke andre effekter som ikke er
mulig å kvantifisere. Eksempelvis kan GreenH sin hydrogenfabrikk tiltrekke seg
andre bedriftsetableringer og bidra til investeringer i øvrig næringsliv, sier
Nyvold i KPB.
En milliard
Etableringen
av hydrogenfabrikken har et budsjett på 1 milliard kroner. Av dette er det
ventet at norske leveranser utgjør i overkant av 600 millioner kroner. Lokale
leveranser estimeres til om lag 370 millioner kroner.
Leverandører og leveranseområder
KPB gir en oversikt over
noe av hva det skal leveres på i forbindelse med anleggsperioden:
- Tilrettelegging av industritomten og sjøkanten
- Bygging av kai
- Bygging av prosessanlegg for hydrogenproduksjon
- Lagerområde
- Anlegg for oksygen og fjernvarme
- Bunkringsanlegg/tårn
- Kraftinfrastruktur til anlegget
- Inventar og diverse forbruksmateriell
Lokale
leveranser vil kunne komme i forbindelse med:
- Maskin- og betongarbeid
- Elektroinstallasjoner
- Annet montering og installasjonsarbeid
- ISO (Isolasjon, stillas og overflatebehandling)
- Prefabrikasjon
- Kran/løft
- Diverse mindre utstyr, materialer, og rør
- Logistikk – transport
- Byggetilsyn
- Overnatting og servering
Nøkkelfakta om
prosjektet:
- Lokalprodusert hydrogen til fartøy, veitrafikk, industri og den nye flyplassen. Anlegget vil ha en kapasitet på 6–10 tonn hydrogen per dag
- 60 m kai i tilknytning til fabrikken hvor fartøyene enkelt kan bunkre hydrogen
- Fra tankene overføres hydrogenet til et bunkringsanlegg/tårn på bryggen. Ny teknologi for bunkring direkte fra anlegget
- Elektrolyseprosessen produserer hydrogen, oksygen og varme med vann og fornybar strøm som innsatsfaktorer
- I produksjon av grønt hydrogen via elektrolyse oppstår det varme som må fjernes. Sjelden utnyttes denne ressursen, og GreenH planlegger å overføre denne til fjernvarmeanlegg og gi varme til den nye bydelen og flyplassen som kommer i Bodø.
- De store mengdene med oksygen som skapes i produksjonsprosessen kan være nyttig for omliggende oppdrettsnæring.
- De direkte årsverkene vil i all hovedsak oppstå i Bodø, mens virkningene ut over landsdelen i større grad vil være indirekte årsverk og konsumeffekter.