Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Volvo har linet opp mange «entusiastbiler» på sitt område. Det er lastebiler der det er lagt ekstra innsats i lakk og utstyr, mange av dem kundebiler i daglig bruk når det ikke er messe.
En av godbitene, er en Volvo F12 Globetrotter Royal. En annen er selvfølgelig Volvos egen Pit Boss som får veldig mye oppmerksomhet overalt hvor den er.
- Vi får ekstremt mange gode tilbakemeldinger på den. Den er jo helt unik. den er bygget med røtter i norske, amerikanske og nederlandske lastebiltradisjoner, sier regionsjef Even Øimoen hos Volvo Trucks.
Annonse
Han er også initiativtakeren hos Volvo med ideen til bilen.
Mange covid-19-tiltak på standen
Volvo har valgt å være med på Transportmessa 2021, til tross for at det aldri har vært mer covid-19-smitte i Norge enn det er nå. Øimoen forklarer hvilke vurderinger de har gjort rundt dette:
- Vi valgte for lenge siden å delta på denne messa. Da smitten i samfunnet økte forrige uke, tok vi en intern runde på hva vi skulle gjøre. Vi endte på at vi skulle delta. Hele arrangementet er i henhold til gjeldende smittevernrestriksjoner. Vi har også mange smitteverntiltak på vårt utstillingsområde, sier Øimoen til AT.no.
- Vi har håndsprit-stasjoner ved alle biler som man kan sette seg inn i og ved inngangen til Volvo-butikken. Det er økt avstand mellom alle bilene her, og alle kundebiler på vårt område er låst. Vi har to smittevernansvarlige som fyller sprit på stasjonene når det blir tomt og som har ansvar for å løse opp store ansamlinger av besøkende. Vi griller, men i redusert omfang ut fra planen. Det skjer på begrensede tidspunkter som vi ikke annonserer til andre enn til dem som allerede er på standen. Butikken er flyttet ut av semien, og den brukes i år til å lage messeutgaver av «Livet på veien» med Jan Erik Larssen.
Volvo Maskin
På nabostandene til Volvos område, holder nære samarbeidspartnere av Volvo Trucks (Volvo Norge) til; Hiab, Nomek og Maur. I tillegg er Renault Trucks Norge plassert vis-à-vis.
Volvo Maskin er også på plass med en mengde maskiner, på et naboområde.
- Vi er med her for å vise bredden i det Volvo har å tilby. Det er også slik at mange har både en lastebil og en gravemaskin. Vi når ut til mange både eksisterende og nye kunder ved å være her, sier salgsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin.
I tillegg til store maskiner, har han selvsagt også med seg de elektrisk drevne maskinene ECR25 Electric (gravemaskin) og L25 Electric (hjullaster).
- I år har vi levert 90 elektriske maskiner til kunder. Ca. 45 stk. ECR25 Electric og 45 stk. L25 Electric. Og vi har flere som skal leveres i nær fremtid, sier han til AT.no.
Stor økning på batterikapasitet på elektrisk drevne Volvo-lastebiler
Det er en glidende overgang mellom Volvo Trucks og Volvo Maskins tildelte områder. I overgangen, står det en tippbil og en elektrisk krokbil.
Elektriske Volvo-lastebiler er en etterspurt vare. Og batterikapasiteten økes stadig når det gjelder kWt per kg.
- I 2020 ga 500 kg batteri på en Volvo-lastebil 50 kWt. For de nye bilene som skal leveres fra oktober 2022, er dette på 90 kWt per 500 kg batteri, sier salgs- og produktansvarlig for alternative drivlinjer hos Volvo Trucks i Norge, Kjetil Bergflødt.