DEN STERKESTE: Med opptil 780 hestekrefter under panseret, er den nye Volvo Trucks-motoren rustet for skikkelig tunge oppdrag.

Volvo-motor på opptil 780 hk

GÖTEBORG: Volvo Trucks lanserer en ny Euro 6-motor for FH16 med effektnivåer på 600 hk, 700 hk og 780 hk!

Publisert Sist oppdatert

Offisiell lansering av motoren i forbindelse med lanseringen av den nye FH Aero-serien i Göteborg i slutten av januar.

Med opptil 780 hk og 3800 Nm kan den nye 17-liters motoren til Volvo klar for de tøffeste transportoppdragene. Med effektuttak på opptil 780 hk, gjenerobrer Volvo tronen med den sterkeste motoren, 10 hk foran konkurrenten Scania.

I en pressemelding skriver Volvo Trucks at motoren er utviklet for å kunne utføre de mest krevende transportoppdragene, og at den altså leveres med tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemoment er økt til henholdsvis 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. De høyere effekt- og dreiemomentnivåene gir raskere motorrespons, bedre kjøreegenskaper, maksimal produktivitet og forbedret drivstoffeffektivitet, melder Volvo Trucks.

Sterkest i bransjen

– Jeg er stolt over å presentere vår nye motor. Den er virkelig et mesterverk og resultatet av ingeniørkunst i verdensklasse. Versjonen med 780 hk er den sterkeste motoren i bransjen. Når du kjører opp bratte bakker med full last, har du ikke lyst til å sette deg fast med for lite dreiemoment og effekt. Derfor har vi vært opptatt av å gjøre D17-motoren veldig kraftig, pålitelig og responsiv. For kundene våre betyr dette å få jobben gjort raskere med forbedret drivstoffeffektivitet, sier produktsjef Marcos Weingaertner hos Volvo Trucks.

TRE EFFEKTNIVÅER: Volvos nye 17-liters dieselmotor kan leveres med effektnivåer på 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemoment er økt til henholdsvis 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen

D17-motoren er utstyrt med én effektiv turbo som øker motorresponsen og forbedrer kjøreopplevelsen. Volvos patenterte bølgeformede stempler optimaliserer forbrenningen og reduserer utslipp, mens det nye innsprøytningssystemet sikrer best mulig drivstofføkonomi, og det økte topptrykket i sylinderen gjør den høye effekten mulig.

Motorens bremsekraft over hele turtallsområdet er kraftig forbedret med enestående motorrespons, melder Volvo Trucks. Dette gjør det mulig med raske girskift og gir mindre slitasje på bremseklossene og skivebremsene, samtidig som det er mer effektivt i nedoverbakke.

Biodrivstoff

Den nye D17-motoren er sertifisert for å kjøre på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) i alle effektklassene. Versjonen på 700 hk er også sertifisert for å kjøre på 100% biodiesel (B100). Girkassen er oppdatert for å håndtere opptil 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen er ytterligere forbedret på versjonene med 3000 Nm og 3400 Nm.

– Jeg er sikker på at kundene og sjåførene vil sette pris på den høyere motorbremseeffekten og muligheten til å kjøre på HVO og biodiesel. D17 er en fabelaktig motor for en fabelaktig lastebil, og alle våre kunder som stoler på Volvo FH16 i sitt daglige arbeid vil nå ha hjelp fra et enda kraftigere verktøy, sier Marcos Weingaertner.

Salgsstart for Volvo FH16 med den nye motoren er i midten av 2024. Produksjonsstart er planlagt i andre halvdel av 2024 for europeiske markeder og Australia.

Den nye motoren er tilgjengelig i den helt nye Volvo FH16 Aero og den nyeste versjonen av Volvo FH16.

Powered by Labrador CMS