Med opptil 780 hk og 3800 Nm kan den nye 17-liters motoren til
Volvo klar for de tøffeste transportoppdragene. Med effektuttak på opptil 780
hk, gjenerobrer Volvo tronen med den sterkeste motoren, 10 hk foran
konkurrenten Scania.
I en pressemelding skriver Volvo Trucks at motoren er
utviklet for å kunne utføre de mest krevende transportoppdragene, og at den
altså leveres med tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemoment er
økt til henholdsvis 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. De høyere
effekt- og dreiemomentnivåene gir raskere motorrespons, bedre kjøreegenskaper,
maksimal produktivitet og forbedret drivstoffeffektivitet, melder Volvo Trucks.
Annonse
Sterkest i bransjen
– Jeg er stolt over å presentere vår nye motor. Den er
virkelig et mesterverk og resultatet av ingeniørkunst i verdensklasse.
Versjonen med 780 hk er den sterkeste motoren i bransjen. Når du kjører opp
bratte bakker med full last, har du ikke lyst til å sette deg fast med for lite
dreiemoment og effekt. Derfor har vi vært opptatt av å gjøre D17-motoren veldig
kraftig, pålitelig og responsiv. For kundene våre betyr dette å få jobben gjort
raskere med forbedret drivstoffeffektivitet, sier produktsjef Marcos
Weingaertner hos Volvo Trucks.
D17-motoren er utstyrt med én effektiv turbo som øker
motorresponsen og forbedrer kjøreopplevelsen. Volvos patenterte bølgeformede
stempler optimaliserer forbrenningen og reduserer utslipp, mens det nye
innsprøytningssystemet sikrer best mulig drivstofføkonomi, og det økte
topptrykket i sylinderen gjør den høye effekten mulig.
Motorens bremsekraft over hele turtallsområdet er kraftig
forbedret med enestående motorrespons, melder Volvo Trucks. Dette gjør det
mulig med raske girskift og gir mindre slitasje på bremseklossene og
skivebremsene, samtidig som det er mer effektivt i nedoverbakke.
Biodrivstoff
Den nye D17-motoren er sertifisert for å kjøre på HVO
(hydrogenert vegetabilsk olje) i alle effektklassene. Versjonen på 700 hk er
også sertifisert for å kjøre på 100% biodiesel (B100). Girkassen er oppdatert
for å håndtere opptil 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen er
ytterligere forbedret på versjonene med 3000 Nm og 3400 Nm.
– Jeg er sikker på at kundene og sjåførene vil sette pris på
den høyere motorbremseeffekten og muligheten til å kjøre på HVO og biodiesel.
D17 er en fabelaktig motor for en fabelaktig lastebil, og alle våre kunder som
stoler på Volvo FH16 i sitt daglige arbeid vil nå ha hjelp fra et enda
kraftigere verktøy, sier Marcos Weingaertner.
Salgsstart for Volvo FH16 med den nye motoren er i midten av
2024. Produksjonsstart er planlagt i andre halvdel av 2024 for europeiske
markeder og Australia.
Den nye motoren er tilgjengelig i den helt nye Volvo FH16
Aero og den nyeste versjonen av Volvo FH16.