
Volvo tester hydrogen-elektriske lastebiler på offentlige veier
Hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler som bare avgir vanndamp kommer til å bli en viktig del av Volvo Trucks' nullutslipps produktportefølje. Nå passerer kjøretøyene en milepæl – å bli testet på åpne, offentlige veier.
I 2022 viste Volvo Trucks sine brenselcelleelektriske lastebiler for første gang. Disse lastebilene, som ikke har eksosutslipp, bruker hydrogen til å produsere sin egen strøm om bord og kan kjøre lange distanser, noe som gjør dem godt egnet for lengre transportoppdrag.

Nå har lastebilene blitt testet på offentlige veier for første gang. Men ikke hvilken som helst vei. For å gjøre det ekstra utfordrende ble testene gjennomført nord for Polarsirkelen, i ekstremt kaldt klima i Nord-Sverige.
– Lastebiler opererer sju dager i uka i all slags vær. De tøffe forholdene på offentlige veier i Nord-Sverige, med is, vind og mye snø, gir et ideelt miljø for testing, sier Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks.
– Jeg kan med glede fortelle at testene går bra og stadfester testene vi hadde gjort på forhånd, både digitalt og på vår lukkede testbane i nærheten av Göteborg.
Brenselcelleelektriske lastebiler drevet av hydrogen kommer til å bli spesielt godt egnet på lengre distanser og når batterier alene ikke er en valgmulighet, for eksempel i grisgrendte strøk uten lademuligheter.
Klare for levering i andre halvdel av tiåret
De brenselcelleelektriske lastebilene fra Volvo blir tilgjengelige i andre halvdel av dette tiåret. Tester med pilotkunder starter noen år før de kommer for salg.
For å fremskynde utviklingen har Volvo Group alliert seg med Daimler for å utvikle og produsere brenselcellesystemer som er skreddersydde til tunge kjøretøy.
300 kW
Volvos hydrogendrevne brenselcellelastebiler vil bruke to brenselceller med kapasitet til å generere 300 kW med strøm.
Grønt hydrogen er en ubegrenset ressurs som produseres ved hjelp av fornybare energikilder, som vind, vann og solen.