Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Lastebilen som ble testet, var en Volvo FH Electric, et nullutslippskjøretøy med 490 kW kontinuerlig effekt og en vogntogvekt på opptil 44 tonn. Den tyske lastebiljournalisten Jan Burgdorf testet lastebilen på Green Truck-ruten, som er 343 kilometer og inkluderer et variert utvalg av motorveier, kupert terreng og smalere veier.
Ruten brukes til å teste lastebiler fra forskjellige produsenter under varierte forhold.
- Jeg må innrømme at når jeg kjører denne lastebilen er den like kvikk, eller til og med kvikkere, enn en dieseldrevet lastebil. Sjåfører kommer til å bli veldig overrasket over hvor enkel den er å kjøre, hvor stille den er og hvor bra respons den gir. Det er ingen vibrasjoner i det hele tatt, sier Jan Burgdorf i en pressemelding fra Volvo.
Annonse
Brukte 50 prosent mindre energi enn en dieselmotor
Volvo FH Electric-lastebilen holdt en gjennomsnittsfart på 80 km/t på hele ruten, noe som var det samme som en Volvo FH med dieselmotor og drivstoffpakken I-Save.
Basert på energiforbruket som var på 1,1 kWh per kilometer, hadde lastebilen en total rekkevidde på 345 kilometer på én lading.
- Disse testresultatene viser at det er fullt mulig å kjøre opp til 500 kilometer på en vanlig arbeidsdag, med en kort stopp for å lade, for eksempel i lunsjen, forklarer Tobias Bergman, leder for pressetester hos Volvo Trucks.
Fakta om testen og lastebilen
Vogntogvekt: 40 tonn
Gjennomsnittshastighet: 80 km/t
Energiforbruk: 1,1 kWh/km
Batterikapasitet: 540 kWh
Ytelse: 490 kW kontinuerlig effekt
Total testdistanse: 343 km
Total rekkevidde basert på én lading: 345 km
Volvo FH Electric-lastebilen i testen skal kunne kjøre 500 kilometer på en normal arbeidsdag hvis man legger inn en ladestopp, for eksempel i lunsjen.
I Green Truck Route-testen brukte Volvo FH Electric 50 prosent mindre energi enn en Volvo FH med en sammenlignbar dieselmotor.
- Den elektriske drivlinjen er veldig effektiv, noe som gjør den helelektriske lastebilen til et viktig verktøy for å senke CO₂-utslippene, sier Bergman.
Må for fremtiden
Volvo Trucks’ mål er at elektriske kjøretøy skal utgjøre halvparten av lastebilsalget i 2030 og at man i 2040 har oppnådd 100 prosent CO₂-reduksjon (tank til hjul) for alle nysolgte lastebiler.
- Vi har forpliktet oss til Parisavtalen om klimaendringer. Vi har satt oss mål basert på vitenskapelige fakta og vi tar grep for å fremskynde utviklingen og dramatisk senke CO₂-utslippene som stammer fra transport på vei. Jeg tror det brede utvalget av elektriske modeller vi allerede har på markedet er et veldig tydelig bevis på det, sier Tobias Bergman.