Asko kjøper ti Tesla Semi.

UPS med Asko på hjul

UPS bestiller 125 Tesla el-lastebiler. Asko er Norges første bestiller av den nye lastebilen.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Nylig kunngjorde UPS, eier av en av verdens største kommersielle lastebilflåte, at de har reservert 125 av Teslas nye fullt elektriske lastebil.

De nye lastebilene, Semi, kommer til å bli en del av UPS’ omfattende kjøretøyflåte som benytter alternativt drivstoff og avansert teknologi. Flåten består av lastebiler og traktorer drevet av elektrisitet, naturgass, propan og andre ikke-tradisjonelt drivstoff.

- UPS har lenge vært bransjeledende i testing og implementering av ny teknologi for effektivisere flåtedrift. Vi ser frem til å utvide vår satsing på flåten med Tesla, sier Juan Perez, chief information and engineering officer.

Han understreker at disse banebrytende elektriske lastebilene er klare til å innlede en ny epoke med forbedret sikkerhet, redusert miljøpåvirkning og redusert eierkostnad.

UPS har levert informasjon om sine lastebilruter til Tesla som en del av selskapets vurdering av kjøretøyets forventede ytelse for UPS-syklusen. UPS samarbeider ofte med leverandører av ny kjøretøyteknologi for å hjelpe dem med å utvikle løsninger som er klare for UPS’ strenge krav til bruk.

Asko først ute

Nylig ble det offentliggjort at Tesla har solgt sine første lastebiler i Norge med Asko som kjøper av ti Tesla Semi.

– Vi jobber mot en ambisjon om å ha kun fornybart og da tror vi elektriske og hydrogendrevne biler er det som kommer i fremtiden, sier Tore Bekken, administrerende direktør i Asko Norge til E24.

Asko er første norske kjøper av Teslas nye lastebil, som ble presentert av selskapet i november.

– Selv om det gjenstår en del ubesvarte spørsmål, ønsker Asko å være tidlig ute. Reservasjonen som er gjort er betinget. Bilene må selvfølgelig innfri kravene som stilles til effektiv og driftssikker bruk, sier Bekken.

Han bekrefter også at selskapet må betale samme pris for lastebilene som Tesla tidligere har kommunisert. Hver el-lastebil koster 1,6 millioner kroner, så Asko må ut med 16 millioner for å sikre seg de ti lastebilene.

Teslas nye lastebil ble lansert under en storslagen lansering 17. november. Da ble det samtidig klart hvilke spesifikasjoner bilen vil ha.

Den skal kunne kjøre over 800 kilometer med maksimal last på motorvei.

Powered by Labrador CMS