
Nå får speditørene overlastgebyr
Fram til nå er det lastebileiere som er blitt straffet for overlast av veimyndighetene. Nå kan avsender få regningen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fra 1. januar er det innført nye bestemmelser i Forskrift om gebyr for overlasting. Endringen gjør at ansvaret for overlast kan legges på avsenderen i visse tilfeller. Tidligere har overlastgebyr bare blitt ilagt transportør, og det er også hovedregelen fortsatt. Unntaket er om containeren er låst eller plombert.
«Hele eller deler av overlastgebyret ilegges avsenderen av containeren ved transport av containere der vekten overstiger det som er angitt i erklæringen etter § 4a og containeren er plombert eller på annen måte har vært låst under hele transporten», heter det i den nye formuleringen.
Avsenders ansvar gjelder altså bare dersom sjåføren ikke har hatt anledning til å kontrollere innholdet i containeren. Hvis containeren ikke er låst eller plombert, gjelder ikke avsenderansvaret.
Avsenderen av en container skal utstede en erklæring til transportøren som tydelig angir avsenders navn, adresse og signatur, samt containerens vekt uten last. Hvis det ikke er noe dokument, vil det ikke være et avsenderansvar i henhold til dette regelverket. Således må sjåføren påse at han får med seg dokumentet.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS