Società Italiana Condotte har kontrakter for underbygningsarbeider mellom Oslo S og Ekebergåsen samt bygging av tunnel under Middelalderparken til to milliarder kroner. I tillegg har selskapet kontrakt på tunnelarbeid fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen, 1,3 milliarder kroner.

Follobane-entreprenør nær konkurs

BaneNor på krisemøte i Roma.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den italienske entreprenøren Condotte, som to milliardkontrakter på Follobanetunnelen mellom Oslo og Ski, står i fare for å gå konkurs. De to kontraktene er Oslo S Civil-kontrakten på rundt to milliarder og drill & split-kontrakten på 1,2 milliarder kroner.

I sommer skyldte Condotte rundt 100 millioner kroner til underentreprenører på prosjektet, og nå sliter selskapet igjen kraftig økonomisk, melder Bygg.no. Konkursfaren ble styrket etter at den danske kammeradvokaten, la fram en redegjørelse om at en kontrakt på over to milliarder kroner på bygging av en bro i Danmark ble trukke tilbake i desember. Kontrakten skulle gå til Condotte og et annet italiensk selskap.

– Vi har den 9. januar 2018 fått opplyst av konsortiet at Condotte den 8. januar 2018 har levert inn en begjæring om en rekonstruksjonsprosess, skriver Kammeradvokaten i redegjørelsen, ifølge Bygg.no.

Årsaken skal være at det danske Fagbladet 3F avslørte at en eldre korrupsjonssak knyttet til de to tidligere lederne av selskapet skulle opp i det italienske rettssystemet i desember.

Anskaffelsesleder Jan Vormeland i Follobaneprosjektet er torsdag i Roma for å møte Condotte.

Onsdag kveld reiste Bane NORs Follobane-ledelse og representanter fra kontraktavdelingen i Utbyggingsdivisjonen til Roma for å møte Condotte.

– Bane Nor skal ha et møte med entreprenørselskapet Condottes ledelse i Roma i morgen. Vi kan bekrefte at Condotte har hatt likviditetsutfordringer siden i sommer og de arbeider med refinansiering av morselskapet, skrev Follobaneprosjektets anskaffelsesleder Jan Vormeland i en epost til Bygg.no onsdag.

Powered by Labrador CMS