
Gjennomslag i Bergen
TBM-en Ulrikke har gnagd seg gjennom Ulriken i Bergen og lagt grunnlaget for dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Bergen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
(Over: video fra Bygg TV der Ståle Rød, administrerende direktør i Skanska Norge, takker dem som har bidratt til tunnelbyggingen)
Ulriken er Norges første jernbanetunnel som drives med TBM. Drømmen var opprinnelig å få gjennomslag på Ulriken-tunnelen mens WTC-konferansen (World Tunnel Congress) ble arrangert i Bergen før sommerferien, men dette gikk ikke. Det ble gjennomslag tirsdag 29. august, med stor festivitas.
Bane Nor bygger dobbeltspor på strekningen Arna-Bergen. 6,7 km ny tunnel er bygget med hjelp av en tunnelboremaskin (TBM) døpt Ulrikke.
Det er arbeidsfellesskapet JV Skanska Strabag som har hatt entreprisen på Ulriken-tunnelen i Bergen. Kontrakten hadde en verdi på 1,3 milliarder kroner da den ble signert med Jernbaneverket (nå Bane Nor) i 2014.
I Ulrikkens nye tunnelløp er det forløpende lagt skinnegang for anleggstog. Dette toget fraktet mannskaper, betongelementer og utstyr inn i tunnelen.
Ulrikke var brukt før jobben i Bergen, men fullstendig overhalt. Borhodet var nytt med 64 kuttere, hver 19 tommer store.
Gjennomslaget skjedde rett før klokken 13.
- Dette er en stor milepæl for prosjektet, og det er også en stor jernbanehistorisk begivenhet for Norge, sier Hans-Egil Larsen, Bane Nors prosjektsjef for Arna-Bergen til NRK.