Rogfast-kontrakten på tverrslagene/transporttunnelen ved Arsvågen ferjekai er nå lyst ut.

Første Rogfast-kontrakt kunngjort

Tirsdag 11. juli ble den første av fem entrepriser lyst ut nasjonalt og internasjonalt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

- Dette er en merkedag for oss som arbeider med det som skal bli den lengste og den dypeste undersjøiske veitunnelen i verden, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Se kunngjøringen av konkurransen på E39 Rogfast - E13 Sidetunnel Arsvågen på Doffin.no.

Det er kontrakten på tverrslagene/transporttunnelen i nord-Rogaland, ved Arsvågen ferjekai, som nå er lyst ut. Dette er en av to mindre entrepriser, og kontrakten er på to parallelle tunneler som også skal brukes som ventilasjonstunneler når Rogfast åpner. Lengden er 1,9 kilometer, og etter planen skal den første salven bli satt av i starten på 2018.

Den neste kontrakten blir kunngjort høsten 2017. Denne er også på bygging av en transporttunnel, fra Mekjarvik i Randaberg kommune.

Den første av de tre store kontraktene blir etter planen lyst ut i slutten av 2017.

- Vi vet at det er flere entreprenører som ønsker å være med å konkurrere om noen av de største tunnelkontraktene som er inngått i Norge - også fra utenlandske entreprenører er interessen stor, sier Espedal.

Powered by Labrador CMS