
Milliardsprekk på Ulriken-tunnelen
- Dette bør ikke komme overraskende på noen. Vi har fra dag én meldt at kostnadsoverslaget har vært for lavt, sier prosjektsjef Hans-Egil Larsen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som drives med tunnelboremaskin (TBM). Nå har prosjektet gått på en massiv kostnadssprekk, ifølge Bergens Tidene (abonnement).
Les også:
Pris for den nye strekningen ligger nå på rett under 7 milliarder kroner. I utgangspunktet skulle det komme på litt under 3,9 milliarder.
Det nye kostnadsbildet kommer fram i en ny rapport, som ble laget for å kvalitetssikre oppdraget etter at det ble klart at det gikk mot budsjettsprekk. Tunnelen alene ligger nå an til å komme på 4,4 milliarder, mer enn hele prosjektet opprinnelig skulle koste. Det er et arbeidsfellesskap mellom Skanska Norge AS og østerrikske Strabag AG som er entreprenør på tunneldrivingen.
For å få prosjektet fullført må samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen be Stortinget bevilge nye milliarder.
Jernbaneverket bygger dobbeltspor på strekningen Arna-Bergen. Ny tunnel på 7,8 km gjennom Ulriken vil utgjøre størstedelen av traseen. Til jobben brukes en tunnelboremaskin (TBM) kalt Ulrikke.
Maskinen som benyttes er en Herrenknecht-maskin med 9,3 meters borehode (62 kuttere, 19 tommer, 223 tonn). Selve maskinen veien ca. 1800 tonn med bakriggen.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS
