Flytter ca. 1 mill. kubikkmeter med 50 vogntog
SKI (AT.no): Park & Anlegg AS har Follobane-kontrakt som underleverandør for det spanske selskapet Obrascón Huarte Lain S.A (OHL).
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Vi skrev kontrakt med OHL på 193 mill. kroner 8. februar og startet arbeidet samme dag, sier prosjektleder Johann Stenrød i Park & Anlegg.
OHL fikk i august 2015 kontrakt på å bygge Follobane-seksjonen Langhus – Ski og Ski stasjon, for 2,3 milliarder kroner.
- Vi står for all sprenging og masseflytting, samt oppbygging av fundament til nye spor på OHLs delstrekning av Follobanen, sier Stenrød til AT.no.
Kjører hvert tredje minutt
Park & Anlegg kjører masser på dag og kveld. På det meste er 50 vogntog i sving med transporten:
- Det kjører et vogntog ut av anlegget hvert tredje minutt med morenemasser og sprengstein. Noe av steinen flyttes også internt på anleggsområdet av dumpere, sier prosjektlederen.
Det meste av masseforflytningen skal utføres i 2016 og 2017. Massene kjøres til forskjellige depoter i Akershus, Østfold og Oslo, bestemt av Jernbaneverket etter blant annet type masse. Stenerød opplyser at det arbeider 65 personer på anlegget.
Norge største samferdselsprosjekt
Follobaneprosjektets delprosjekt på Ski omfatter arbeid på den 1,5 km lange dagstrekningen mellom Langhus og Ski og bygging av nye Ski stasjon:
- På dagstrekningen nord for Ski oppgraderes den eksisterende Østfoldbanen og det bygges tunnelportaler, forbindelsesspor øst og vest, beredskapsplasser, støyskjermer m.m.
- På nye Ski stasjon blir sporområdet utvidet til seks spor og det bygges en ny og større Nordbyveien bro
- Arbeidene i Ski er planlagt ferdig i 2020.
Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Det 22 kilometer lange dobbeltsporet mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.
Fire delprosjektet til over 14 milliarder
Follobanens fire delprosjekter med kontrakter for til sammen over 14 milliarder kroner havnet alle hos utenlandske entreprenører.
Italienske Condotte d’Acqua S.p.A signerte kontrakt på totalentreprisen EPC Civil Oslo S med Jernbaneverket. Verdien på kontrakten er på ca. to milliarder kroner.
Condotte har også kontrakten på Follobaneprosjektets tunnelboring med drill & blast i tunnelens siste del inn mot Oslo, verdt 1,2 milliarder kroner.
Acciona og Ghella fra Spania og Italia fikk i mars 2015 kontrakt på å bygge hovedtunnelene, for 8,7 milliarder kroner, mens spanske Obrascón Huarte Lain (OHL) altså i august 2015 fikk kontrakt på å bygge seksjonen Langhus – Ski og Ski stasjon, for 2,3 milliarder kroner.
Det har vært norske tilbydere på alle de fire kontraktene, men de har ikke klart å hevde seg i konkurransen. Selv om ikke hovedentreprisene gikk til norske bedrifter, er det mange norske underentreprenører på delprosjektene.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!