
Fjerde og siste tunnelboremaskin godkjent
SCHWANAU (AT.no): Follobane-prosjektets siste av fire tunnelboremaskiner er ferdigstilt. Transport og montering pågår, før oppstart i september.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ferdigstillelsen av den fjerde og siste tunnelboremaskinen (TBM) er markert ved Herrenknechts fabrikk i Tyskland. Maskinene, bestilt av totalentreprenør Acciona Ghella Joint Venture, er godkjent av Jernbaneverket og dermed klare for innsats gjennom Ekebergåsen. De fire tunnelboremaskinene skal brukes til å grave ut hoveddelen av det som blir den lengste jernbanetunnelen i Norden.
Follobaneprosjektet er det hittil største TBM-prosjekt i Norge. Fire maskiner skal grave ut 18,5 km av den 20 km lange tunnelen. Hele det nye dobbeltsporet mellom Oslo og kollektivknutepunktet Ski, blir 22 km langt.
Komplisert produksjon
- Ferdigstillelsen av de fire «norske» tunnelboremaskinene er en stor milepæl for Follobane-prosjektet. Vi er imponert over at Acciona Ghella JV og Herrenknecht har produsert de fire maskinene med svært høy kvalitet på såpass kort tid. Kvaliteten på tunnelboremaskinene er en avgjørende suksessfaktor for dette prosjektet. Samarbeidet om produksjon har vært utmerket, sier Erik Smith, prosjektdirektør for Follobane-prosjektet, Jernbaneverket.
- Med ferdigstillelsen av den fjerde og siste TBM, starter vi en ny fase av prosjektet. Fra nå av vil vårt hovedfokus være å montere TBM-ene, gjøre dem operative og starte tunnelarbeidet med TBM. Så langt ligger vi foran fremdriftsplanen, og vi er inne i en utfordrende og kompleks del av dette fantastiske prosjektet, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella Joint Venture (AGJV).
TBM-en startes i september
Representanter for Jernbaneverket, Acciona Ghella JV og produsent Herrenknecht deltok i markeringen av den fjerde og siste «norske» tunnelboremaskinen.
Denne fjerde maskinen som skal arbeide i retning Ski, har rød «flagg»-farge med blå kuttere. Også to av de andre maskinene har norske flaggfarger, mens den første maskinen som skal gå i retning Oslo, har Oslo-blå farge for å hedre hovedstaden.
Maskinene er produsert av den tyske TBM-produsenten Herrenknecht. Dette er en av de største ordrene i selskapets historie.
Alle de fire tunnelboremaskinene er spesial-designet for å håndtere det harde norske fjellet, formet av flere istider.
Etter planen skal den første tunnelboremaskinen startes opp fra en fjellhall ved anleggsområdet fra Åsland i september i år. Deretter startes de tre andre maskinene opp med få måneders mellomrom.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS