Prosjekt til over 14 milliarder snart i gang
Går alt etter planen starter arbeidene med Rogfast vinteren 2017. Det vil si at de første anbudsrundene starter i år.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Tirsdag 15. mars startet den eksterne kvalitetssikringen av Rogfast. Dette er siste etappe før Stortinget kan behandle prosjektet.
Se planlagte tilbudsutsendelser og -frister på fremtidige veiprosjekter i Norge her.
Tirsdag var prosjektleder Tor Geir Espedal i Samferdselsdepartementet på oppstartmøte for den eksterne kvalitetssikringen (KS2) av Rogfast, som blir verdas lengste og djupaste veitunnel.
- Dette er en viktig dag! Når kvalitetssikringen er ferdig står bare godkjenning i Stortinget igjen før byggingen av Rogfast kan starte, sier Espedal.
Dersom Rogfast blir behandlet i Stortinget til høsten, blir arbeidet startet vinteren 2017. Arbeidet begynner i Mekjarvik, der entreprenøren skal bygge en tilførings-tunnel inn til selve hovedtunnelen.
Hva er KS2?
Ekstern kvalitetssikring (KS2) er en kvalitetssikring av blant annet kostnader. Ordningen ble innført av Finansdepartementet i 2000, og gjelder for statlige investeringer med kostnadsoverslag på over 750 millioner kroner.
Det er Atkins og Oslo Economics, som på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, gjennomfører kvalitetssikringen av Rogfast.
Målene med Rogfast
Rogfast skal være en del av Ferjefri E39 langs Vestlandskysten. Ferjefri E39 skal gi en mer effektig nord-sør-trafikk mellom byene på Vestlandet. Rogfast er også et virkemiddel for å utvikle et felles bo- og arbeidsmarked for Nord-Jæren og Vestlandet. Med Rogfast blir reisetiden mellom Stavanger og Haugesund/Bergen rundt 40 minutt kortare.
Rogfast-fakta
● Verdens lengste veitunnel, ca. 26,7 km, mellom Harestad i Randaberg kommune og Laupland i Bokn kommune.
● I tillegg til hovedtunnelen kommer en fire kilometer lang tunnelarm til øya Kvitsøy.
● Største dyp er 390 meter under havet. Dette er dypeste veitunnel i verden.
● To-løps tunnel med fire kjørefelt.
● Maks. stigning i tunnelen er fem prosent
● Pris: 14,5 milliarder 2015-kroner
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?