AF/AGJV foran skjema på Follobanen
Arbeidet med å sprenge ut og bygge tunnelsystemet for Follobanen 100 meter under bakken ved Grønliåsen ved Åsland sør for Oslo, har gått raskere enn planlagt.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Mesteparten av sprengningsarbeidet er nå ferdigstilt, tre måneder før opprinnelig plan.
Det er sammenslutningen Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som skal bygge 18,5 km av tunnelen på Follobanen mellom Oslo og Ski ved hjelp av fire tunnelboremaskiner (TBM). Den 20 km lange tunnelen blir Nordens lengste jernbanetunnel når Follobanen står ferdig i slutten av 2021.
Arbeidet utføres på oppdrag fra Jernbaneverket. Nå er tunnelsystemet der materiale og arbeidstakere fraktes inn og ut ferdigstilt. Selve boringen av den lange jernbanetunnelen begynner for fullt til høsten når tunnelboremaskinene (TBMene) kommer.
AF bygger tunneler
Arbeidet med å lage den 2,7 km lange rømningstunnelen vil imidlertid fortsette rundt ett år fremover. For øvrig blir det nå gjort forberedende arbeid i tunnelsystemet før montering av TBM-ene kan starte.
Det er AF Gruppen, på oppdrag fra AGJV, som utfører sprenge- og borearbeidet på Åsland. AFs arbeider omfatter bygging av logistikktunneler og monteringshaller i fjellet og er en del av AGJVs forberedende arbeider.
Fornøyd prosjektdirektør
- AF Gruppen har gjort en god jobb med å klargjøre og tilrettelegge arbeidet for TBM-ene. Vi har opplevd en konstruktiv dialog hele veien, og samarbeidet med både AF Gruppen og Jernbaneverket fungerer veldig bra. Det er en betryggende å vite at vi nå er ferdige med de innledende arbeidene på Åsland noen måneder før den opprinnelige tidsplanen, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV.
- Vi har gjennom et godt samarbeid med AGJV og dyktige medarbeidere fått til en god og effektiv produksjon som har sikret leveranse før avtalt tidsplan, sier konserndirektør Anlegg, Arild Moe i AF Gruppen.
Arbeidet med å lage den 2,7 km lange rømningstunnelen vil pågå fremover og sprengingsområdet vil flytte seg i takt med fremdriften nordover fra tunnelsystemet under Grønliåsen mot Ljabru.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?