Møysommelig bores 500 hull i fjellet før det mekanisk splittes fra hverandre.

Ferdig splittet på Follobanen

Tregt, men skånsomt, har italienske Condotte gjort ferdig adkomsttunneler på Follobanen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Fra Sydhavna har den italienske entreprenøren Condotte sprengt og splittet gjennom flere hundre meter hardt fjell de siste månedene. Nå er adkomsttunnelene inn til den inngående Østfoldbanen ferdig, og drivingen av ny jernbanetunnel kan begynne for fullt, opplyser Jernbaneverket på sine nettsider.

Drill & split

De to adkomsttunnelene, som går fra den nedlagte Sjursøytunnelen inn til den inngående Østfoldbanen, ligger rundt 50 meter under terrenget og er til sammen 300 meter lange. Den søndre adkomsttunnelen er drevet utelukkende med drill & split, mens den 250 meter lange nordre adkomsttunnelen er drevet med både drill & split og ved konvensjonell sprengning.

Les også: - Overrasket over at ingen norske fikk Follobane-kontrakter- Jeg trodde norske entreprenører skulle få entreprisene på Follobanen, sier prosjektdirektør Erik Smith.

- Condotte startet drivingen av tunnelene i september 2015. Kvaliteten på fjellet har vært god i begge løp og arbeidene er blitt utført litt fortere enn forventet, sier en fornøyd prosjektleder Adler Enoksen.

Tunnelene vil gi adkomst til en ny pumpestasjon som skal håndtere drensvann, i tillegg til å fungere som rømningsvei.

500 hull

Den mekaniske brytingen gjøres ved at man borer hull tett i tett. I tunnelen fra Sydhavna ble det boret rundt 500 hull – hvert rundt 1,4 meter dype. Deretter settes et redskap som utvider seg og mekanisk bryter fjellet. Metoden er tidkrevende, men skånsom for omkringliggende områder, noe som var påkrevd i et område med svært mange tunneler og undergrunnsinstallasjoner i Ekebergåsen.

Tunnelarbeidet på denne delen av Follobaneutbyggingen, strekker seg fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen. Der overtar Follobaneprosjektets andre tunnelentreprenør Acciona Ghella Joint Venture, som skal drive 18,5 km av den lange tunnelen med tunnelboremaskiner. Først om tre år vil hovedarbeidene i tunnelen være ferdig.

Mer splitting

Hovedarbeidene i tiden fremover skal utføres med konvensjonell sprengning. Drill & split skal tas i bruk igjen som metode på deler av Østfoldbanens inngående spor og under E6. Dette er første gang drill & split blir brukt som drivemetode i et stort norsk tunnelprosjekt.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS