Illustrasjon som viser ved ferdig bygget anlegg ved Oslo S.

Italienere fikk milliardkontrakt på Follobanen

Italienske Condotte har fått kontrakten på to milliarder kroner på innføring av jernbanespor til Oslo S, mens Baneservice har fått en mindre kontrakt på 220 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) er tildelt totalentreprisen EPC Civil Oslo S, som omfatter underbygningsarbeider i forbindelse med byggingen av Follobanen og Østfoldbanen mellom Oslo S og Ekebergåsen. Kontrakten har en verdi av om lag 2 milliarder kroner, opplyser Jernbaneverket.

Baneservice er tildelt kontrakten JBT Rive og reetablere, som omfatter arbeid med eksisterende jernbaneteknisk infrastruktur mellom Oslo S og Ekebergåsen og ved innerste del av Østfoldbanen. Kontrakten har en verdi av om lag 220 millioner kroner pluss opsjoner.

Totalentreprisekontrakten omfatter arbeid med prosjektering, anskaffelser og bygging av konstruksjoner blant annet en 600 meter lang betongtunnel for Follobanen og Østfoldbanens spor, gjennom/under det kulturhistorisk viktige området i Middelalderparken og Klypen-området.

Betongtunnelen skal bygges under de eksisterende jernbanesporene og Mosseveien ved Loenga og knyttes sammen med Follobanens lange tunnel gjennom Ekebergåsen. I tillegg skal det bygges tekniske bygg, og eksisterende anlegg og kulverter på og ved Oslo S skal tilpasses ny infrastruktur.

Arbeidet starter i januar, etter at kontraktene er signert.

- Solid Erfaring

Baneservice og Condotte er valgt på grunnlag av en samlet vurdering av økonomi og prosjektgjennomføring, opplyser Jernbaneverket. Arbeidet som omfattes av utførelsesentreprisen JBT Rive og reetablere og total-entreprisekontrakten EPC Civil Oslo S skal gjennomføres samtidig og i nært samarbeid.

- Baneservice og Condotte har solid erfaring som er direkte relevant for jobben som skal utføres. Både pris og foreslåtte løsninger møter våre forventninger. Vi ser fram til et godt samarbeid med begge selskapene, sier Follobanens prosjektdirektør Erik Smith.

Condottes kontrakt er Follobaneprosjektets fjerde totalentreprisekontrakt. Condottes tilbud er vurdert som både det teknisk og kommersielt beste. Selskapet ble tidligere i år tildelt Follobaneprosjektets kontakt for tunnelboring med drill & blast og er godt gang med dette arbeidet ved Sydhavna i Oslo.

Kontrakten planlegges signert 18.desember, etter at innsigelsesperioden har utløpt.

Utlendinger med alle totalentreprisene

De tre tidligere totalentreprisene på Follobanen har også gått til utenlandske selskaper. Condotte har fra før fått kontrakten på Follobaneprosjektets kontakt for tunnelboring med drill & blast i tunnelens siste del inn mot Oslo, verdt 1,2 milliarder kroner.

Acciona og Ghella fra Italia fikk i mars 2015 kontrakt på å bygge hovedtunnelene, for 8,7 milliarder kroner, mens spanske Obrascón Huarte Lain i august i år fikk kontrakt på å bygge seksjonen Langhus – Ski og Ski stasjon, for 2,3 milliarder kroner.

Kontrakten som Baneservice er innstilt til omfatter riving og reetablering av eksisterende jernbaneteknisk infrastruktur på strekningen fra Oslo S til tunnelinnslaget i Ekebergåsen. Kontrakten omfatter også tilsvarende oppgaver tilknyttet Østfoldbanen til Bekkelaget i sør og skal tilrettelegge for at underbyggingsarbeidene ved Oslo S og på Loenga kan gjennomføres som planlagt og tilpasses togtrafikken.

Kontrakten varer fram til 2019 med opsjon for arbeid fram til 2021. Kontrakten skal etter planen signeres 17.desember, etter at innsigelsesperioden har utløpt.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS