156.000 i overlastgebyr
Vogntogene veide begge over 60 tonn og var på vei til Ålesund da de ble stoppet.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
To litauiske lastebiler med tyske hengere ble stanset på Romerike fredag ettermiddag. De var lastet med aggregater eller transformatorer som ifølge fraktpapirene kom fra Italia, hadde kommet med ferge til Oslo og var på vei til Ålesund.
- Slo ut med armene
Med slik last blir bilene tunge, gjerne over vektgrensa, og da trengs dispensasjon.
- Da vi spurte om dispensasjon visste de ikke hva vi snakket om og slo bare ut med armene, forteller kontrolleder Bjørn Uno Rogne by til AT.no.
Det viste seg at vogntogene veide 63,2 og 64,9 tonn henholdsvis. I tillegg var akslene belastet galt. Dermed ble det overlastgebyr ut fra vanlig takst. Det ene kjøretøyet fikk 73.000 kroner i gebyr, mens det andre fikk en smell på 83.000 kroner.
- Det som gjør at det blir så dyrt er at akslene er belastet galt. Aksellastgebyret øker progressivt oppover, forklarer Rogneby.
Må kanskje bytte bil
Nå blir bilene stående til overlasten er betalt og dispensasjon eventuelt blir innvilget. Rogneby har imidlertid sine tvil om den aktuelle lasten vil kunne fraktes lovlig på bilene som er stoppet.
- Jeg tror ikke de greier å få til dette ovlig med disse bilene, sier Rogneby.
I så fall må lasten heises over på andre biler før lasten kan fortsette sin ferd mot mottakeren.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?