
Norske Cowi fikk Follobane-kontrakt
Cowi er med på det spansk-italienske laget som skal bygge Nordens lengte jernbanetunnel.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den spansk-italienske Joint Venture-gruppen Acciona/Ghella (AGJV) vant tidligere i år totalentreprisen på bygging av Follotunnelen. Dette er den største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge til en verdi av 8,7 milliarder kroner.
Nå er det klart at Acciona Ingenieria, som er ansvarlig for design, har inngått samarbeid med Cowi om detaljprosjektering på deler av de jernbanetekniske fagene i Follotunnelen.
- Cowi blir AGJVs første og eneste norske samarbeidspartner innen samferdselsrådgivning og -prosjektering. Det er moro å anerkjennes for vår erfaring med komplekse prosjekter. Dette beviser igjen at vi kan konkurrere og samarbeide med de beste i verden, sier divisjonsdirektør for Samferdsel i Cowi, Lars Erik Hauer
Follobanens tunnel er del av Norges største samferdselsprosjekt og Nordens lengste jernbanetunnel på omtrent 20 km.

Oppdraget omfatter hele prosjekteringsfasen frem mot sommeren 2017.
- Størrelsen og dimensjonene på dette prosjektet er helt unikt og prosjektet byr på svært spennende faglige utfordringer, sier leder for Bane-enheten, Geir Vidar Bratli.
Les også: Nå bygges TBM-ene til Follobanen
Dette er Accionas og Ghellas første prosjekt i Norge. TBM-kontrakten for tunnel omfatter, i tillegg til driving med fire tunnelboremaskiner, blant annet konvensjonell sprengning av haller for montering av tunnelboremaskinene og av tverrforbindelsene mellom de to adskilte tunnelløpene. Totalentreprisen omfatter også jernbanetekniske installasjoner i tunnelen, som Cowi nå har fått ansvaret for deler av.
Cowi har fått ansvaret for detaljprosjektering av:
1. OCL (Kontaktledningsanlegg)
2. TPS (Banestrømforsyning med AT-anlegg)
3. SCADA (Fjernstyring av alle anlegg, med unntak av signalanlegg)
4. Earthing (Jordingsanlegg)
5. Noise/ Vibration (Støy- og vibrasjonstiltak for fastspor)
6. Project Management (Prosjektledelse og prosjekteringsledelse av Cowis fag)
I 2011 vant CowiIs Baneenhet detaljplan for jernbaneteknikk i Follobanens tunnel. Dette dannet blant annet grunnlaget for Jernbaneverkets forespørsel til totalentreprisen som AGJV vant i vinter.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
