
Her er TBM-en på plass i Bergen
Tunnelboremaskinen som skal drive ny jernbanetunnel gjennom Ulriken monteres nå i Bergen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Maskinen, som er laget av tyske Herrenknecht og skal brukes på den 7,8 km lange jernbanetunnelen i Bergen, er 9,3 meter i diameter. Dette er den største TBM-maskinen så langt i Norge. Maskinen er 155 meter lang med bakriggen og veier formidable 1600 tonn.
Maskinen er brukt, men fullstendig overhalt. Borhodet er nytt og har 64 kuttere, hver 19 tommer store. Kontrakten på jobben er 1,3 milliarder kroner.
Spesialtransport
En nattlig spesialtransport måtte til for å frakte de største delene til tunnelboremaskinen til nye Ulriken tunnel fra kaien i Bergen til Arna, der den nå er under montering, opplyser Jernbaneverket.
Det største kolliet, hovedlageret til boremaskinen, veier hele 151 tonn og er 6,4 meter bredt. Ved utkjøringen fra Dokkeskjærskaien i Bergen måtte man rygge gjennom den første tunnelen fordi det ikke var plass nok til å snu traileren før tunnelåpningen.
I Arna skjer monteringen på et støpt dekke som er 50 meter langt. Maskinen skyves inn i fjellet fra monteringsområdet etter hvert som den er ferdig montert.
To store kraner er i sving for å heise på plass delene til maskinen, en beltegående kran og en traverskran på skinner. Den skinnegående kranen skal senere forsyne tunnelen med betongelementer som skal legges i bunnen etter hvert som maskinen borer seg innover i fjellet.
Oppstart i år
Selve monteringsperioden er ventet å bli ca. tre måneder, og maskinen skal etter planen settes i drift før nyttår. Gjennomslaget er ventet å skje sommeren 2017.

Utbyggingen av dobbeltspor mellom Arna og Bergen er todelt; utbyggingen mellom Arna og Fløen der 7,8 km ny tunnel gjennom Ulriken er hovedoppgaven, og oppgradering av traseen mellom Fløen og Bergen stasjon på 1,3 km.
Det skal også lages 16 tverrtunneler mellom de to tunnelene til rømningsveier. Mot Arna skal det bygges ekstra spor i enden av tunnelen for kryssing av tog. Når den nye tunnelen er ferdig, skal den gamle rustes opp slik at det blir to parallelle løp og dermed dobbeltspor.
STILLING LEDIG:
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS
-
Mobilkranfører
NORDIC CRANE AS