Kjører på vegetabilsk olje
Scania Euro V-motorer kan kjøres på vegetabilsk olje. Etter planen skal også Euro VI-motorer fra produsenten kunne gjøre det.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I tråd med Scanias filosofi om at alternative drivstoffer behøves, introduserer selskapet nå muligheten til å benytte HVO-drivstoff på sine Euro V-motorer.
Produsenten tester også drivstoffet med målsetting om å tillate det brukt på Scanias busser og lastebiler med Euro VI-motorer også.
Utfordring med tilgjengelighet
HVO står for Hydrogenert Vegetabilsk Olje, og er kjemisk sett, nærmest identisk med fossil diesel. Drivstoffet må tilfredsstille spesifikasjonen TS15940, i henhold til europeisk kravstandard.
Ved bruk i en dieselmotor gir det en CO2-reduksjon opp mot 85%, avhengig av råstoff og produksjonsprosess - til noe høyere drivstoffkostnad - men uten kortere serviceintervaller.
Utfordringen ligger i dag på tilgjengelighet, både i produksjon og fyllestasjoner.
Tester med Euro VI
- I første omgang godkjenner Scania HVO benyttet på samtlige kjøretøy som tilfredsstiller Euro V og alle driftstyper forteller branding- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania AS, John Lauvstad.
For Euro VI gjennomføres tester hos et antall kunder i Sverige. Målet er å ha mer enn hundre Euro VI HVO-lastebiler i drift høsten 2015.
- I Sverige er det flere store kunder som har klare målsetninger om å redusere sine CO2-utslipp, og som er veldig interessert i å være med å prøve ut drivstoffet, forteller Jonas Nord, regionssjef Scania i Norden.
Satser på flere alternativer
Den største utfordringen i dag for mange transportører er å kunne få tak i HVO. Det er enklere, og flere leverandører, på en mer vanlig biodiesel (FAME), der Scania i dag tilbyr Euro VI-tilpassede motorer fra 320 til 580 hk.
- HVO er et interessant drivstoff som har vært på markedet i et antall år, men som nevnt er produksjon og tilgjengelighet en begrensning, sier Nord.
- Scania ser på HVO som et komplement til våre gass- og dieselmotorer drevet av FAME og RME. Vi er også i gang med å utvikle vår Euro VI-motor for ED95 (Bioetanol). Skal transportkjøpere og lastebilindustrien sammen redusere utslippet av CO2 må alle muligheter tas i bruk.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?