Mer trøbbel for verdens største TBM

Verdens største tunnelboremaskin har i halvannet år stått fast under Seattle. Nå har Bertha møtt på enda nye problemer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

TBM-en Berthas oppdrag er å lage motorveitunnel under Seattle, Washington, men har ikke drevet på halvannnet år. 6. desember 2013 møtte Berthas kuttedisker på et 20 cm tykt stålrør, som verken myndigheter eller entreprenører visste at befant seg i grunnen.

Kutterdiskene ble ødelagt, men også flere andre komponenter fikk kjørt seg. Derfor har hele frontpartiet på Bertha blitt demontert, og det viser seg nå at skadene er mer omfattende enn først antatt. Dermed ryker trolig ambisjonene om at Bertha igjen skal drive tunnel innen august.

Ødelagte tannhjul

TBM - Bertha

Tunnelboremaskin - oppkalt etter Seattles første kvinnelige ordfører Bertha Ethel Knight Landes.

Produsent: Hitachi-Zosen
Diameter: 17,5 meter
Lengde: 99 meter
Vekt: 6100 tonn
 

Det viser seg at steinfragmenter har kommet seg gjennom forseglinger, noe som har ført til at deler av stålkantene rundt forseglingene har løsnet. Biter av disse har igjen funnet veien til tannhjul i Berthas girsystemer, og ødelagt tenner både på det store drivtannhjulet men også på flere mindre tannhjul som drives av 24 elektromotorer.

Det er Hitachi-Zosen som har bygget Bertha, som har en diameter på 17,5 meter. Selskapet skal nå demontere å skifte ut mer eller mindre hele frontpartiet på den enorme maskinen.

Se video av Bertha som blir heist opp og klargjort for reperasjoner øverst

For å fikse dette problemet måtte man komme seg foran kutterhodet. Det betød at man måtte grave en nesten 40 meter dyp sjakt ned fra bakkenivå for å foreta nødvendige reparasjoner.

Kom bare 330 meter

Bertha hadde drevet bare 330 av 2830 planlagte meter da hun stanset i 2013. Nå reises spørsmålet om entreprenør Seattle Tunnel Partners (STP) bør byttes ut.

I utgangspunktet skulle tunnelen Bertha lager være ferdig i oktober 2014. Når den nå kan bli ferdigstilt avhenger av hvor effektiv hun klarer å være etter reparasjonene.

Nedenfor kan du se en video av Bertha som kjøres inn i den 40 meter dype sjakten før den heises opp.

 

Powered by Labrador CMS