
Rogfasts bompengeregning: 11,4 milliarder
Statens vegvesen har funnet ut hvordan Rogfasts skal finansieres.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Statens vegvesen har sendt finansieringsanalyse for Rogfast ut på høring til kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Kvitsøy, Tysvær, Haugesund, Karmøy, Bokn og Finnøy.
- Dette er en merkedag for Rogfast-prosjektet. Vis er at det lar seg gjøre å bompengefinansiere Rogfast med en nedbetalingstid på 20 år, sier prosjektleder Tor Geir Espedal.
Totalt kommer Rogfast til å koste 14,2 milliarder kroner, viser beregningene. Staten skal bidra med 2,830 milliarder, mens resten – altså 11,37 milliarder kroner – skal hentes gjennom bompenger.
Prisen på å kjøre gjennom Rogfast blir rundt 300 kroner for biler og rundt 900 kroner for tunge kjøretøy.
Fylkestinget i Rogaland skal behandle planen i juni, for så å bli behandlet på Stortinget våren 2016. Dersom alt godkjennes uten tidskrevende innvendinger vil man kunne begynne bygging i slutten av 2016 og åpne Rogfast i 2024.
Rogfast er en del av fergefri E39 og består av en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Harestad i Randaberg og Laupland i Bokn. Tunnelen blir verdens lengste veitunnel og med laveste dybde på 390 meter under havoverflaten blir den også verdens dypeste veitunnel.
I tillegg skal det bygges en fire kilometer lang tunnel til Kvitsøy, i tillegg til kryss og vier i tre kommuner.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør