Avlyste Follobane-konkurranse
Bare én tilbyder var ikke nok for Jernbaneverket på kontrakten om Follobanens innføring til Oslo S.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Seks selskaper var prekvalifiserte til konkurransen om den såkalte totalkontrakt Oslo S, som i hovedsak består av innføring av Follobanens nye løp til Oslo S.
Tilbudsfristen var 2. februar i år, men Jernbaneverket mottok kun ett tilbud, som i tillegg var langt høyere enn Jernbaneverket hadde regnet med. Dermed ble konkurransen avlyst.
- Vi er skuffet, men må ta markedets manglende respons til etterretning og justere våre planer, sier prosjektdirektør Erik Smith.
Les også:
Les også:
Jernbaneverket utarbeider nå en revidert strategi for å sikre bedre konkurranse om arbeidene. Arbeidsomfanget vil bli delt opp i flere kontraktpakker enn i den opprinnelige kontakten. Hensikten er å sikre at Follobaneprosjektet gjennomføres innenfor budsjett og til avtalt tid.
Kontrakten som omfatter innføring av de nye jernbanesporene til Oslo S, er en av fire totalentreprisekontrakter for Follobaneprosjektet. I tillegg kommer kontrakt for signal-arbeid. Oslo S-kontrakten gjelder underbygning og jernbaneteknikk i en og samme kontrakt. Arbeidet ved Oslo S er krevende, med vanskelige grunnforhold samt mange og komplekse grenseoppganger mot togtrafikk, annen infrastruktur, kulturminner, hensyn til befolkningen i området med mer.
De forberedende arbeidene med Follobaneprosjektet er avsluttet flere steder på strekningen Oslo-Ski, og pågår andre steder noen måneder til. Anleggsområdene opparbeides og arbeidet med å bygge atkomsttunneler på anleggsområdet på Åsland går som planlagt. Kontrakter til en verdi av ca. ½ milliard kroner er satt ut til entreprenører som Baneservice, Norsk Gjenvinning, Implenia, Skanska, AF Gruppen, KS Entreprenør og Siemens. Disse har igjen avtale med flere enn 50 underentreprenører.
Kontrakten for tunneldriving med konvensjonell metode inkl. drill & split ble signert med selskapet Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A 25. februar.
Når det gjelder kontraktstildelingen for tunnelboring innstilte Jernbaneverket 3. mars en sammenslutning av selskapene Acciona Infraestructuras S.A. og Ghella S.p.A.
Jernbaneverket har fått inn tilbud fra entreprenører i konkurransen om totalkontrakten for Ski (dagsone og bygging av nye Ski kollektivknutepunkt). Disse tilbudene er nå under evaluering. Denne kontrakten skal etter planen tildeles i slutten av juni 2015.
Les også:
STILLING LEDIG:
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?