Startet opp TBM-en "Jern-Erna"

- Jeg har ment at sylteagurk og TBM-er (tunnelboremaskin) er djevelens verk. Det er det en slutt på nå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Dette sa leder i Leonhard Nilsen & Sønner AS, Frode Nilsen, til flere hundre fremmøtte på Fjellsprengningsdagen 2013 i Oslo.

Nilsen holdt et innlegg med tittelen "Design og tekniske valg på TBM-en - Øvre og Nedre Røssåga". På slutten av innlegget tok han like godt direkte kontakt med sin far, Malvin Nilsen, som døpte TBM-en i Røssåga på direkteoverført video.

- Jeg døper deg "Jern-Erna". Måtte du aldri kjøre deg fast, sa han, før han smelte en flaske i TBM-en.

Deretter startet han opp maskinen. Med Malvins knappetrykk er fullprofilboring tilbake i Norge for første gang på over 20 år.

 Fordeler med TBM

Maskinen skal først drive rundt 7,5 km tunnel i forbindelse med utbyggingen av Nedre Røssåga. Utbyggingen øker produksjonen med 200 GWh og tilsvarer nok strøm til 10.000 husstander.

At det ble valgt å drive med TBM hadde flere årsaker. Med TBM blir det mindre utslipp av tunnelvann og mindre rystelser, noe som er viktig ettersom. Krafttunnelen skal drives i kort avstand til eksisterende tunneler, og disse skal være i drift under hele byggeprosessen. Med TBM blir det også mindre masser som skal deponeres ettersom tverrsnittet kan gjøres mindre enn ved konvensjonell boring og sprengning.

TBM-en er tilbake i norsk natur. Her er Robbins-maskinen på 600 tonn klar til å

Høster kompetanse

For LNS har det vært viktig å knytte til seg mennesker med kunnskap om TBM-drift. Denne kompetansen har forvitret her til lands de siste 20 årene.

Anleggsleder i LNS, Morten Steiro, sier det er viktig å tilegne seg kompetanse på TBM nå, slik at man står sterkere i fremtidens marked.

- Det er viktig å øke kompetanse på TBM. Drivemetoden vil bli mer og mer vanlig i Norge i årene som kommer. Her i Korgen har vi flere supervisors fra Robbins og egne ansatte som får opplæring i montering og drift av TBM'en. I LNS har vi også endel ansatte som har jobbet med TBM i utlandet tidligere, sier anleggsleder Morten Steiro.

Maskinen som brukes er en såkalt Hard Rock Open Gripper TBM, som ikke installerer betongsegmenter slik TBM'ene i Follotunnelen skal gjøre. Den har en diameter på 7,23 meter, noe som gir en profil på 41 m 2. Kutterhodet består av åtte segmenter.

600 tonn i timen

Selve maskinen er 25 meter lang, men med bakriggen på plass vil den totale lengden være 125 meter. For første gang i Norge skal det brukes transportbånd i kombinasjon med TBM for å transportere massene ut av tunnelen. Transportbåndet har kapasitet på 600 tonn i timen. Maskinen drives av ti elektriske motorer på 300 kW hver. Foran på kutterhodet er det 46 kuttere på 19 tommer.

Steiro forteller at LNS ligger omtrent på skjema tidsmessig, men at de er spent på fremdriften når selve boringen kommer i gang.

- Vi regner med å klare ca. 20-25 meter i døgnet, men vi er litt spente selv. Det kommer an på bergartene vi møter. Vi skal drive stort sett i glimmerskifer og glimmergneis. Vi kan få problemer med kalk med vannførende kanaler. Det kan bli en utfordring, sier Steiro.

De første 400 meterne drives med rundt 11 prosent helning nedover, før resten drives på tilnærmet flatsåle.

STILLING LEDIG:
Den første delen av tunnelen er drevet på konvensjonelt vis, men nå er TBM-en klar til å overta. Bak kutterhodet kan man se noen av de ti elektromotorene på 300 kW hver (de blå sylindrene).
Powered by Labrador CMS