
Svensk anleggsmareritt mot slutten
40 år etter at planleggingen startet, er jernbanesporene ferdiglagt gjennom Hallandsås – tunnelen som er blitt svenske trafikkmyndigheters største mareritt.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Rett før helgen ble de siste skinnene i den 8,7 kilometer lange Hallandsås-tunnelen mellom Helsingborg og Halmstad lagt. Dermed ser det ut til at det kan bli åpning som planlagt 13. desember etter at all installasjonsarbeid i tunnelen er gjort ferdig.
To km spor i døgnet
Til sporleggingen er det brukt en Plasser & Theurer SVM 1000 sporlegningsvogn, som kan legge opp til to kilometer jernbanespor i døgnet.
Hallandsås-prosjektet har kostet 10,5 milliarder svenske kroner, og har vært et aldri så lite mareritt for svenske transportmyndigheter. Planleggingen startet allerede i 1975, og boringen for 23 år siden i 1992.
Kjørte seg fast
Planen var å bruke et tradisjonelt tunnelbor, men etter bare 13 meter kjørte boret seg fast. Da ble løsningen å gå over til sprenging, men vannlekkasjer skapte så store problemer at entreprenøren Kraftbyggarna ga opp i 1995.
Skanska overtok, og prøvde å tette lekkasjene med stoffet Rhoca-Gil. Stoffet var giftig, og etter at 100 meter av tunnelen var tettet døde fisk i en bekk i nærheten, kuer ble syke og arbeidere ble forgiftet. Arbeidet med tunnelen ble atter stoppet.

Først i 2003 kom arbeidet i gang igjen, etter endeløse utredninger og rettssaker. I 2005 ble tunnelboremaskinen Åsa satt i gang, og tok fatt på et boreprosjekt som ble komplisert på grunn av vanskelige geologiske forhold. Blant annet måtte et 230 meter langt område fryses ned med en saltløsning for at drivingen skulle kunne fortsette.
Fra 80 til 200 km/t
Västkustbanan, som tunnelen blir en del av, består av 85 prosent dobbeltspor, og enkeltsporet over Hallandsås er den største gjenværende flaskehalsen.
Tunnelprosjektet består av to 8,7 km lange jernbanetunneler mellom Båstad i nor og Förslöv i sør. Når dobbeltsporet gjennom åsen er klar til trafikk, vil det være mulig å doble togenes godsvekt, øke antall tog fra fire til 24 per time og kjøre 200 km/t i stedet for 80 km/t.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as