
- Har ikke rekkeviddeangst
Ioannis Soumpasis er en av tre faste sjåfører som kjører ASKOs elektriske Emoss distribusjons-lastebil. Han trives med bilen og har aldri hatt rekkeviddeangst.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Bilen går tre skift hele døgnet på ukedagene. Hver gang bilen er inne på ASKO-terminalen på Kalbakken for å laste, plugges ladekabelen i. Det gjør at nesten hver gang den ruller ut på veien er batteriene rimelig fulle.
Distribusjonsbilen, med 18 palleplasser, kjører som regel med fullt lass til én butikk pr. tur.
Ioannis Soumpasis meldte sin interesse for å kjøre den helelektriske lastebilen da ASKO søkte etter faste sjåfører til den. Det har han ikke angret på.
- Jeg synes den er god å kjøre og liker særlig det at det er så stille inne i bilen, sier Soumpasis.
Han liker også det å være med å høste erfaringer med en helt ny teknologi for transport-Norge.Han merker ikke store forskjellen om bilen er tom eller fullastet. Eneste forskjellen, er økt strømforbruk med full bil.

Området den elektriske Emoss-en kjører, er stort sett i sentrum av Oslo, men noen ganger har de turer på noen mil ut av byen, i alle retninger. Kjøringen inne i byen krever mye energi med mange start og stopp og køkjøring.
- Det er mange som kommer bort og er interessert i bilen, både vanlige forbipasserende og kollegaer, sier Ioannis Soumpasis.
Bilen lades en time mellom hvert skift i tillegg til ladingene mens den lastes mellom turene. Hver natt lades den ca. fire timer sammenhengende. Søndag er elbilen ikke i drift og står på lading hele døgnet.
Asko legger ikke skjul på at det har vært mange utfordringer i bruken av den elektriske lastebilen. Les om dette i Anlegg&Transport nummer 11, 2017.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?