Bane Nor hever Condotte-kontraktene
Bane Nor har hevet avtalene med totalentreprenør Condotte tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det italienske entreprenørselskapet Condotte (Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A ) har økonomiske problemer, og Bane Nor viderefører nå arbeidet selv.
Bane Nor har hevet de to kontraktene, fordi det gir større kontroll over prosjektets økonomi, kvalitet og fremdrift. Bane Nor mener det ville gitt større risiko, dersom man hadde valgt å samarbeide videre med Condotte.
- Bane Nors sentrale interesse er å oppfylle samfunnsoppdraget gjennom ferdigstillelse av Follobanen, innenfor de gitte økonomiske rammer og med riktig kvalitet, mot slutten av 2021. I lys av dette må Bane Nor gjøre de nødvendige tiltak. Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører og anleggsarbeidet har stanset, sier prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Per David Borenstein.
Arbeidet stoppet opp
Bane Nor har det siste halvåret fulgt entreprenørselskapet tett opp og krevd tiltak i møter med ledelsen i Norge og Roma.
8. januar i år søkte Condotte om konkursbeskyttelse ved den italienske domstolen og fikk det innvilget. Bane Nor har stilt krav om at Follobanens fremdrift ikke skulle påvirkes i den perioden Condotte gjennomfører restrukturering av selskapet, men arbeidet har likevel stanset opp.
- Når Condotte ikke oppfyller sine forpliktelser overfor Bane Nor på sentrale områder, må Bane Nor ivareta sentrale interesser ved å sikre fremdrift og dertil begrense de økonomiske ringvirkningene av misligholdet. Heving av avtalene med Condotte er nødvendig for å sikre dette, understreker Borenstein.
Bane Nor overtar kontraktene
Bane Nor viderefører nå selv arbeidet som omfattes av de to kontraktene, det vil si anleggsarbeid nærmest Oslo sentrum. Dette videreføres blant annet ved at Bane Nor tar over under-leverandørkontrakter etter Condotte og inngår nye kontrakter der det er hensiktsmessig.
- Når vi overtar kontrakter, vil arbeidet kunne starte opp igjen innen kort tid i samarbeid med underleverandører. Bane Nor beklager at utenlandske og norske underleverandører, som har gjort godt arbeid, har opplevd en usikker betalingssituasjon med Condotte, sier prosjektdirektør Per David Borenstein.
Rundt 100 underleverandører
Det italienske selskapet Condotte, med virksomhet i en rekke land, har hatt to av Bane Nors fem totalkontrakter for bygging av Follobaneprosjektet, til en verdi i størrelsesordenen 3.5 milliarder kroner.
Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere har hatt kontrakter med Condotte angående arbeid med Follobaneprosjektet. Det er utfordringer knyttet til virksomhet utenfor Norge som har medført ringvirkninger for Bane Nor.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!