
Fire nye kontrakter på Follobanen
Fire nye kontrakter på Follobanen lyses ut etter hevingen av kontraktene med totalentreprenør Condotte.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Bane Nor ved Follobanen informere torsdag 19. april om at fire nye kontrakter i Follobaneprosjektet skal konkurranseutsettes. Dette for å fullføre det resterende anleggsarbeidet ved Oslo sentrum.
Byggherren har revidert kontraktstrategien etter at de to totalkontraktene ved Oslo sentrum (EPC Oslo S Civil og EPC Drill & Blast) ble hevet tidligere i 2018.
De nye kontraktene
Bane Nor har, etter hevingen, selv videreført anleggsarbeidet blant annet ved å tre inn i enkelte avtaler Condotte hadde med underentreprenører.
Dette gjelder særlig sikkerhetskritisk arbeid, arbeid ved spor og tilrettelegging før sommerens stans i togtrafikken: I den perioden skal det utføres viktig anleggsarbeid.
Arbeidet som gjenstår etter Condotte og som nå skal lyses ut, er delt inn i fire utførelsesentrepriser.
I området som var omfattet av kontrakt EPC Oslo S Civil, lyses disse kontraktene ut:
- Grunn og betongarbeid Oslo S – Bispegata
- Grunn og betongarbeid Klypen – Loenga
- Grunn og betongarbeid Loenga – Ekebergåsen
I området som var omfattet av kontrakt EPC Drill & Blast lyses denne kontrakten ut:
- Ekeberg UB (underbygning). Fullføring av tunellarbeidet med betongutstøpning, pumpestasjon og dreneringssystem
Utlysning i april, mai og juni
De fire kontraktene blir utførelsesentrepriser, basert på Bane Nors standardvilkår i NS8405, fordi prosjekteringsarbeidet i all hovedsak er fullført, opplyser Bane Nor i en nyhetsmelding.
Kvalifikasjonsordningen TransQ, med tilleggskrav, vil bli benyttet for kvalifisering av tilbydere for hver og en av konkurransene som lyses ut. Konkurransene lyses ut etter hverandre i løpet av april/mai og juni 2018.
Prosjektet
Follobane-prosjektet er i dag over 60% ferdig. De store tunnelboremaskinene har boret ferdig 70% av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel - mellom Oslo og Ski.
I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bru fullført.
Prosjektet som er Norges største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder mellom Oslo og Ski.