- Dyrere lastebil løser skinnegods-krisen
– Godstrafikken på jernbane kan styrkes ved å gjøre transporten med lastebil dyrere.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
SVs transportpolitiske talsmann og medlem i Stortingets transportkomité, Arne Nævra, vil gjøre det dyrere å kjøre lastebil.
CargoNet er i krise. Landets største fraktoperatør på jernbane må kutte en fjerdedel av antallet tog i uka og foreta en drastisk reduksjon i togavganger og ansatte hvor 20 prosent mister jobben.
Kjøreveisavgift
SV foreslår å «utrede en kjøreveisavgift for veitransporten», noe som vil gjøre det dyrere for lastebilsjåfører å ferdes langs veiene.
– Vi må minske gapet i konkurransen mellom vei og jernbane, og da kommer vi ikke utenom slike tiltak, sier Nævra til Dagsavisen.
SVs transportpolitiske talsmann vil redde skinnegodset med å gjøre det dyrere for lastebiler å frakte gods.
Partiet tar også til orde for å «etablere en støtteordning som kompenserer de økte baneavgiftene godsselskapene må betale».
– Vi har ingen sjanse til å få mer gods over på jernbane hvis vi ikke sørger for å styrke jernbanens konkurransekraft, sier Nævra.
I den såkalte godspakken i Nasjonal transportplan lover regjeringen 18 millioner kroner «bestående av flere ulike tiltak i infrastrukturen for å styrke godstransport på jernbane.» Disse tiltakene «begynner å gi virkninger fra 2022-2029 og utover», ifølge mandatet til den nevnte arbeidsgruppen, men Nævra ønsker strakstiltak.
Blant annet vil han endre regelen som nå gjør at godstogene må vente når de møter passasjertog på nattetid, og vil gi godstogene forkjørsrett.
Vil minske gapet
– Vi må minske gapet i konkurransen mellom vei og jernbane, og da kommer vi ikke utenom slike tiltak, sier Nævra.
Partiet tar også til orde for å «etablere en støtteordning som kompenserer de økte baneavgiftene godsselskapene må betale».
Noen spør seg om SV har fundert over at det ikke finnes jernbane i nord, og hvordan løser de det med økte avgifter nordpå?
Ifølge aktører i lastebilbransjen viser dette nok en gang hvor lite gangsyn det er i norsk politikk, og hva vi ute på veien må slite med i det daglige.
- Nå er vel kapasiteten til jernbanen stort sett brukt opp allerede, så dette trenger en helt annen tilnærming, blir det hevdet.
Det vises til allerede pressede priser og konkurranse fra utenlandske firmaer, og at AS Norge kommer til å utprise seg selv en dag.
– Jernbane til handlesenter og butikker, blir det sagt spøkefullt.
– Nei her må jernbanenettet bygges ut for raskere tog. Og så må utlendinger avgiftsbelegges. Da vil en god del gå over på jernbane. Det vil også styrke nordisk veitransport, blir det understreket.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?