– Lite håp for godstogene
- Det brenner et blått lys for godstogene i Norge, sier adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er en skuffet NHO LT-sjef som registrerer at Statsbudsjettet inneholder ingen omtale av krisen for godstogene, og heller ingen støtte.
- Hvis det ikke gis statlig støtte til frakt av gods på jernbanen, kan virksomheten være avviklet eller sterkt redusert når de store investeringene på jernbanen begynner å få effekt, sier Kjensli som understreker at forslaget til Statsbudsjett for 2019 gir lite håp for godstogene.
- Budsjettet erkjenner «utfordringer» med lønnsomheten i godstransporten, men gjør ingen ting med det, sier NHO LT-sjefen og fortsetter:
- For å opprettholde dagens godsvolumer trengs det en ordning med driftstøtte. I 2017 hadde bransjen et samlet tap på mer enn 100 millioner kroner før skatt. På de siste ti årene har godstog-selskapene tapt 800 millioner kroner før skatt, sier Kjensli og viser til blant annet elendig infrastruktur på jernbanen.
Frykter for skinnegodset
Han forteller at Stortinget i inneværende Nasjonal transportplan har vedtatt å bruke 18 milliarder kroner på å rette opp infrastrukturen for gods på jernbanen. Problemet er at dette først får effekt om fire-fem år.
- I mellomtiden risikerer vi at godset flyttes over på vei og at de to store selskapene, CargoNet og Green Cargo beslutter å legge ned. Det er en grense for hvor lenge de kan drive med tap, sier Kjensli.
CargoNet varslet tidligere i høst at de vil redusere antall togavganger og godsvogner på grunn av de store tapene.
Det er i budsjettforslaget satt av 431 millioner kroner til programområdet «Mer gods på jernbanen», hvorav 173 millioner kroner går til planlegging av krysningsspor og terminaler, og 258 millioner kroner går til bygging av krysningsspor og andre tiltak.
- Det er ikke sagt noe om når bransjen kan vente en oppgradering av godsterminalen på Alnabru. Alnabru er selve navet for godstransporten i Norge og en oppgradering har vært nødvendig i mange år, sier Kjensli.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?