
Mer gods med tyngre malmtog
I desember innledes tester av 32,5 tonns tog på Malmbanen mellom Kiruna og Narvik.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Målet er mer gods på uforandret antall tog.
Det er Bane Nor, Trafikverket og LKAB som står bak testdriften på den nær 130 kilometer lange strekningen mellom Kiruna og Narvik, og som innledet utredningsarbeidet allerede våren 2016.
Siden har både tilstand og tyngdekapasitet blitt vurdert for å sikre at samtlige 53 broer klarer en aksellast på 32,5 tonn.
I Sverige er 25 tonn den høyeste tillatte aksellasten på jernbane. Malmbanen med 30 tonn er et unntak.
10 prosent økning
Økningen til 32,5 tonn gir en kapasitetsøkning på ti prosent, og at hvert tog kan transportere 680 tonn mer malm. Det bidrar også til en redusert miljøbelastning.
Norconsult har ansvaret for testingen ved blant annet å sammenligne analyser og rapportere 11 ulike aktiviteter i et kontrollprogram i en månedlig rapport. Rapporten skal gi all nødvendig informasjon om hvordan den tyngre trafikken påvirker banen.
Innledningsvis planlegges å kjøre to tog daglig med dne økte aksellasten, for så å øke på etter hvert.
Det kreves ytterligere utredning før alle tog kan kjøre med så høy vekt. Det kreves også forsterkning av banen, blant annet utbytting av spor og veksler.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør