«Transportpolitiet» slo til
Både lastebiler og varebiler med gods ble stoppet i storkontroll mellom Oslofjordtunnelen og Drammen denne uken.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
– Her var «Transportpolitiet» i full sving, skriver Lastebil.no.
Samordnede kontroller hvor flere etater kombinerer sine ressurser og kompetanse, blir stadig mer vanlig langs norske veger. I onsdag ble både lette og tunge kjøretøy vinket inn til sjekk mellom Oslofjordtunnelen og Drammen.
Under kontrollen var både Politiet, Statens vegvesen og Tolletaten på plass. Ruspåvirkning, førerdokumenter og teknisk stand på kjøretøy ble grundig sjekket.
I de tilfellene hvor det ble utført godstransport mot vederlag ble også fraktdokumenter, lastsikring og kjøre- og hviletid undersøkt.
Luker ut verstingene
Den samordnede kontrollen var også et godt eksempel på hvordan forskjellige registreringssystemer og teknologi kan benyttes for å luke ut verstingene.
I tilknytning til Oslofjordtunnelen finnes det termografiske kameraer som lar Statens vegvesen flagge eventuelle kjøretøy med varmgang i motor, drivverk eller bremser. Mellom tunnelutgangen og kontrollplassen var det også utplassert mobile ANPR-kameraer (skiltgjenkjenning) som automatisk scanner skilter på kjøretøy og kontrollerer disse opp mot etatenes forskjellige registre, skriver Lastebil.no.
Kommuniserer
Med radioforbindelse mellom mannskapet som analyserer ANPR-dataen og de termografiske kameraene og mannskapet som plukker ut kjøretøy for kontroll, blir utvelgelsesprosessen gjort raskt og effektivt.
Grelt eksempel
Statens vegvesen måtte denne uken stoppe et utenlandskregistrert vogntog som var utstyrt på en måte de aldri har sett maken til.
Bråstoppen for vogntoget skjedde under Vegvesenets kontroll på Krossmoen kontrollstasjon ved E39 ikke langt fra Egersund.
Denne kontrollen bare bekrefter at kontroll av tunge kjøretøy må være en prioritert oppgave for Statens vegvesen. Det være seg kontroll av det tekniske på bilene, og om sjåførene har alt det formelle i orden i forhold til blant annet kjøre- og hviletid.
Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet. Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.
– I dette tilfellet stoppet vi en trailer med tre akslinger. Den midterste viste seg å være alvorlig skadet. Jeg har aldri sett maken til slitt dekk på veien, sier kontrolleder Ari Lalo i Statens vegvesen, til Bergens Tidende.
Vogntoget ble ikke avskiltet, men fikk kjøreforbud. Det ble beordret til å parkere, inntil et nytt dekk var på plass og montert.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?