Kostnadsøkning på 10 mill. kilometeren
Utbyggingskostnadene blir 10,5 millioner kroner dyrere pr. kilometer med økt fartsgrense fra 110 til 120 km/t.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Statens vegvesen sendte i forrige uke en utredning til Samferdselsdepartementet om konsekvensene ved å øke fartsgrensen på motorveiene til 120 km/t.
Å bygge nye veier for fartsgrense 120 km/t gir bedre fremkommelighet for bilistene, men samtidig øker utbyggingskostnadene for nye motorveier.
Ifølge Statens vegvesen er det beregnet at omfanget av ny motorveiutbygging i Norge kan være opptil 460 km. Utbyggingskostnadene øker med 10,5 millioner kroner kilometeren når fartsgrensen skal være 120 km/t i stedet for 110 km/t.
Flere drepte
Vegvesenet beregner at vi hvert år får fire flere drepte og hardt skadde på et utbygd motorveinett med 120 km/t fartsgrense.
I sum gir dette en økt kostnad på 4,8 milliarder kroner og et samfunnsøkonomisk tap på 3,4 milliarder kroner. I tillegg kommer negative konsekvenser for ytre miljø som ikke er prissatt i den samfunnsøkonomiske analysen.
Tidsbesparelser
Utredningen baserer seg på en samfunnsøkonomisk analyse. I analysen teller tidsbesparelser tungt på nyttesiden. Hver bilist sparer 1,4 sekunder pr. kilometer i et fremtidig utbygd veinett med 120 km/t i stedet for 110 km/t. Fordi dette gjelder mange bilister og over mange år, summerer nytten seg til 5,4 mrd. kr.
Tunge kjøretøy har fartsbegrensninger på 80, 90 og 100 km/t og får ikke økt nytte av høyere fartsgrense.
Kostnadssiden
Kostnadssiden består av: Økte kostnader ved ny veiutbygging, økte ulykkeskostnader, økt luftforurensing og større miljøulemper som en følge av mer beslag av natur og dyrket mark.
Geometriske krav
Det stilles noe strengere geometriske krav til veier med fartsgrense 120 km/t. En noe rettere linjeføring fører til at man i noe mindre grad kan tilpasse veien til terreng og landskap. Omfanget av kostnadskrevende bruer og tunneler øker. For de 460 km med nye veier, beregnes merkostnaden for utbyggingene til 4,8 milliarder kr.
Kostnaden for å ivareta trafikksikkerheten på de eksiterende veiene beregnes til 3 millioner kr per km. Fordi investeringene allerede er gjort, kommer man ut med en positivt netto nytte på 403 mill. kr for økt fart på disse strekningene.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?