Fauske – Tromsø 120 milliarder
Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner. Utbyggingen representerer også et stort konfliktpotensial.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ifølge en fersk analyse Jernbanedirektoratet har gjort for Samferdselsdepartementet vil en jernbane fra Fauske til Tromsø via Narvik bli en lang, kompleks og kostbar utbygging.
Stort godspotensial
- Det viktigste funnet er et stort potensial for å få overført gods fra vei til bane, sier seniorrådgiver Hanne Juul i Jernbanedirektoratet.
Analysen er en fortsettelse av tidligere utredninger gjort i 1992 og 2011. Det var der selve traseene ble bestemt.
I den nye planen er tunnelandelen er redusert til 45 prosent for Nord-Norgebanen.
- Det blir en kostbar, lang og kompleks utbygging. Estimatene så langt viser at det kan koste mellom 113 og 120 milliarder kroner for en elektrifisert bane, sier Juul.
En slik bane vil imidlertid ikke bli samfunnsøkonomisk lønnsom. Beregningene viser et netto tap for samfunnet på mellom 46 og 109 milliarder kroner.
Asplan Viak har utført en trasévuerdering på oppdrag for Jernbanedirektoratet. Se vurderingen her.
Grove estimater
Juul understreker likevel at dette er grove estimater, med stor grad av usikkerhet. Det er også for tidlig å si hvor lang tid det vil ta før banen står klar, og hva slags teknologi som vil brukes.
- Vi var kjent med at dette kom til å bli dyrt, men vi synes tallet har blitt veldig høyt. I 2011 var det snakk om 40–60 milliarder. Det har økt veldig uten at vi har en forklaring på det, sier Svein Arnt Uhre, leder i Aksjonsgruppe for Nord-Norgebanen til NRK.
- Er verdt det
Uhre sier at de nå skal organisere en underskriftskampanje for å støtte arbeidet. Han mener at selv en jernbane til 120 milliarder kroner er verdt det når man ser på positive effekter – som færre vogntog på veiene.
Juul sier til NRK at Nord-Norgebanen helt klart vil få konsekvenser for landskapet.
- Vi har vurdert konfliktpotensialet langs hele traseen, og det er stort. Det er få områder vi ser at det ikke blir konflikter.
Banen vil gå gjennom områder med store utfordringer knyttet til samisk kultur og reindrift.
Se Jernbaneverkets utredningsrapport om Nord-Norgebanen her.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?