
Oslo kommune skal drive 19 km tunnel med TBM
Oslo kommune, Vann og avløpsetaten, har valgt TBM som drivemetode for en vannforsyningstunnel som skal bygges fra Lier til Oslo.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er bygg.no som melder dette etter at kommunen la ut en «Veiledende kunngjøring» om prosjektet på Doffin.
Det skal etableres råvannsinntak på Vefsrud og en ca. 19 km lang overføringstunnel fra Holsfjorden i Lier (Buskerud) til Huseby i Oslo. Tunnelen skal drives med to TBM-er (tunnelboremaskiner), en fra hver side. Boret diameter vil være minimum 4,5 meter.
Råvannstunnelen har ingen elektriske installasjoner, mens inntaket på Vefsrud har en inntakshall med instrumentering og en drenspumpestasjon. Strømforsyning til Vefsrud og Huseby anlegges i form av egne forprosjekt.
Det er gjennomført en-til-en-samtaler i sommer mellom Oslo kommune v/Vann- og avløpsetaten og «leverandører».
Prekvalifisering av entreprenører for Råvannstunnelen starter høsten 2019, med en forventet anleggsstart ca. 4. kvartal 2020.
Prosjektet skal ferdigstilles innen utgangen av 2027. Prosjektorganisasjonen er lokalisert på Skøyen. Ledelsen av delprosjektene vil ha sitt arbeidssted på de riggområdene som etableres, i hovedsak Vefsrud og Huseby. Vann- og avløpsetaten har ikke egne ressurser til å dekke alle funksjoner i organisasjonen og er i stor grad henvist til innleie av personell.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør