FØRSTE: Dette er verdens første Scania med batterielektrisk drivlinje. Denne prototypen skal Asko på Kalbakken høste erfaringer med i tiden som kommer.

Verdens første elektriske Scania

OSLO (AT.no): For tre uker siden markerte Asko oppstarten av verdens første Scania på hydrogen. Onsdag 12. februar fikk de skilter på verdens første Scania på batteridrift ute hos kunde.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Asko blir den første kunden av Scania som får prøve den nye helelektriske lastebilen på batteri i reelle transporter. At det er Asko som får æren av å bli første kunde ut er ikke en tilfeldighet.

Bilen de nå skal ta i bruk på avdelingen på Kalbakken i Oslo, minner mye om de fire hydrogenlastebilene de nå har tatt i bruk i Trondheim. Forskjellen er i hovedsak at denne får energien fra et batteri, mens hydrogenbilene får den fra hydrogen som omgjøres til strøm i en brenselcelle før det tilføres elmotoren via et mindre batteri.

Først i Norge

LADESTASJON: Asko har laget en ny ladestasjon til den nye batterielektriske Scania-en.
Fra venstre: Jon Are Wethal (Norsk Scania), John Laustad (Norsk Scania) og Trond Morten Pettersen (transportsjef i Asko) ved presentasjonen av den elektriske Scania-en onsdag 12. februar.

Dermed blir Scania den aller første av de tradisjonelle lastebilprodusentene som har en batterielektrisk lastebil på veiene i Norge.

Fra å være den eneste av de store produsentene som ikke hadde vist frem verken planer eller konseptbiler med helelektrisk drivlinje, tar de et solid steg fremover i den nisjen.

Den batterielektriske bilen er også bygget på et G-serie 6x2*4 chassis med containerramme.

I uke elleve mottar Asko en identisk elektrisk Scania som den som ble overlevert nå i februar.

Samme ytelse

Elmotoren yter 280 hestekrefter (210 kW) i normaldrift, mens den kan yte 388 hestekrefter (290 kW) ved maksimal belastning. Dreiemomentet er 2200 Nm, og bilen drives fremover av en to-trinns automatgirkasse.

Batteripakken som sitter på bilen, har kapasitet på 165 kWh, og ladesystemet tar imot alle ladehastigheter. Likevel er maks kapasitet som lader og batteri kan ta i mot 130 kWh.

Høyere totalvekt

Fordi bilen har elektrisk drivlinje, øker den tillatte totalvekten med ett tonn til 27. Det gir en nyttelast på ca. 10 tonn i skapet som rommer 22 paller. Kjølemaskinen sitter integrert i vekselflaket, og det er også elektrisk drevet kraftuttak.

Askos avdeling på Kalbakken i Oslo var først i Norge med å ta i bruk elektrisk lastebil. Den Emoss-distribusjonsbilen fikk jomfruturen etter den høytidelige åpningen med statsminister Erna Solberg bak rattet i september 2016.

Opprinnelig hadde Asko ytterligere to slike biler i bestilling, men å være først i Norge med en slik bil ga Asko mange utfordringer, og særlig i oppstartsfasen. Derfor har det blitt med den ene Emoss-en.

Kom fort

Det er ikke mer enn fire uker siden Scanias nye sjef for den elektriske satsningen var i Trysil under Scania Winter. Da sa han at det ble brukt mye strøm på forsknings- og utviklingsavdelingen til Scania i Södertälje for tiden, og at det ville komme flere nye produkter snart. Men at de skulle ut i trafikk i Norge bare en drøy måned senere, var noe de færreste trodde.

Selv om Asko nå har fått sin første Scania med batterielektrisk drivlinje, er det fortsatt en stund til det blir «hyllevare». Dette eksemplaret er en prototype som Asko skal bruke i kundetest, og det er ikke mulig å bestille tilsvarende. Ennå...

Powered by Labrador CMS