
NLF: - Transportkjøperne må gå i seg selv
- Vi må gå fra gode intensjoner til resultater i trafikksikkerhetsarbeidet, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF, som ønsker å samarbeide med NHO.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Funn i temarapport fra Statens Havarikommisjon for Transport om alvorlige ulykker med vogntog, viser stort forbedringspotensial for bestillere av transport og hvordan de ivaretar trafikksikkerheten. Transportkjøperne må gå i seg selv, mener NLF.
- Dette er ulykker som aldri skulle skjedd. Når de først har skjedd, er det prisverdig at Havarikommisjonen setter søkelyset på ansvaret til dem som var årsaken til at disse vogntogene var på veien når ulykkene inntraff, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
- Sikkerhetskultur mangler i deler av næringslivet
Med basis i fire alvorlige ulykker hvor vogntog er involvert, har Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) sett på rammevilkårene for bestilling av godstransport på veg. SHT har vurdert transportbestillernes holdninger til trafikksikkerhet ved leverandørvalg, kontraktutarbeidelse, transportbestilling og leverandøroppfølging.
- Rapporten er en av de viktigste rapportene på mange år om sikkerhet på vei. Disse ulykkene danner bakteppet, og illustrerer dessverre mangelen på en helhetlig sikkerhetskultur i deler av næringslivet, konstaterer NLF-direktøren.
- Samarbeider gjerne med NHO Logistikk og Transport
Havarikommisjonen fremmer på grunnlag av temaundersøkelsen en sikkerhetstilråding til bransjen, og gir NHO Logistikk og Transport ansvaret for å iverksette og koordinere påvirkningsarbeidet.
- SHT henger bjella på katten, og ber organisasjonen til de store speditørene og samlasterne igangsette kulturendrende arbeid i sine bedrifter. Etter vår vurdering er det riktig, men må ikke oppfattes som at utfordringene alene ligger i disse bedriftenes rolle som transportkjøpere. Det SHT i realiteten gjør med denne tilrådingen, er å slå fast at mange av de gode intensjonene som ligger i «code of conduct», altså uforpliktende selverklæringer som speditørene bruker, ikke er gode nok. Dette tror jeg er en riktig vurdering; vi må gå fra gode intensjoner til dokumenterte resultater, sier Mo, og mener et ensidig fokus på lavest mulig pris har ført til rutinesvikt og ansvarsfraskrivelse.
Mo understreker at NLF alltid er beredt til å bidra i arbeidet for økt trafikksikkerhet og bedre kvalitetsdokumentasjonen i verdikjedene i transportnæringen.
- Vi samarbeider gjerne med NHO-LT om dette, sier NLF-direktøren.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?