- Regjeringen markerer likegyldighet til tungbilulykker
Det skriver YTF i en pressemelding etter halvering av støtte til økte kontroller av tunge kjøretøy på vinterføre. - Som lastebilsjåfør blir jeg skremt av hvor lite dette feltet prioriteres, sier Jan Arne Laberget i YTF.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I revidert nasjonalbudsjett halveres bevilgningen til Statens vegvesen for økt kontroll av tunge kjøretøy på vinterføre fra 20 til 10 millioner kroner. Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener regjeringen med dette flagger et manglende engasjement for trygge veier og anstendige arbeidsforhold i transportbransjen og krever reversering.
I saldert budsjett 2020 ble det bevilget 20 mill. kroner for å legge til rette for økt kontroll av tunge kjøretøy på vinterføre. Ifølge regjeringen er behovet nå redusert som følge av færre kontroller under covid-19-bruddet.
- Ingen grunn til å halvere kontrollene
Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle krever reversering av kuttet.
- Det er ingen grunn til å halvere kontrollvirksomheten av tunge kjøretøy på vinterføre på grunn av covid-19. Det mange utenlandske vogntog på norske veier fortsatt og til vanlig kontrolleres en alt for liten andel av disse, sier Valle.
- År etter år har kontrollen av utenlandske lastebiler på norske veier vært alt for dårlig, med flere alvorlige ulykker som resultat. Nå har vi en unik mulighet til å kontrollere en større andel av de utenlandske kjøretøyene, fortsetter Valle.
Valle får støtte av lastebilsjåfør og leder av YTF logistikk Jan Arne Laberget.
- Det er ikke slik at 20 millioner var tilstrekkelig i utgangspunktet. Før virusutbruddet var det ikke vanskelig å få øye på biler som burde vært kontrollert. Som lastebilsjåfør blir jeg skremt av hvor lite dette feltet prioriteres, uttaler Laberget.
Svaret fra regjeringen
Statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet har følgende kommentar til YTFs utspill:
- Samferdselsdepartementet har i mange år vært opptatt av å øke kontrollvirksomheten. Vi registrerer at innsatsen ikke anses tilstrekkelig, men vi avviser at vi er likegyldige til tungbilulykker. Det stemmer rett og slett ikke. Statens Vegvesen har gjennom sine kontrollører økt kontrollvirksomheten så mye som de har kapasitet til på nåværende tidspunkt nettopp fordi vi mener det er viktig med både hyppige og gode kontroller. Samtidig jobber vi med mange andre saker som skal bidra til å begrense omfanget av useriøse transportører og vogntog som ikke holder god nok standard for norske vær- og veiforhold. Vi er ikke i mål med alt, men vi jobber målrettet og ønsker resultater på lik linje med alle som ferdes langs veiene våre.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?