Johan Gundersen (t.v.) og Mattis Sannerud, begge ansatt i Sigurd Furulund Maskin AS, sørget for at bommen på Liebherr LTM 1750-mobilkrana ble frigjort. På bildet sitter de mellom de to bakre boltene på bommen, der den en gang var festet.Foto: Hans Kristian Barbøl
Fikk løs bommen slik at skottene kunne kjøre hjem
Forrige uke skrev AT.no om en stor mobilkran som var for tung i en Vegvesen-kontroll. Det var vanskelig å løsne den «fastgrodde» kranbommen på kontrollplassen, men de norske hjelperne klarte det.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Onsdag 21. oktober ble en Liebherr LTM 1750 mobilkran fra skotsk firma stoppet på Jessheim trafikkstasjon. Skottene hadde fjernet kranleddene og annet for å gjøre kranen lett nok for å kjøre på norske veier. Den veide likevel ni tonn for mye.
Det ble klart at bommen måtte demonteres før mobilkranen kunne kjøres videre. Fire hovedbolter måtte ut for å fjerne bommen fra krankjøretøyet. Det var bare det at de ikke hadde vært ute på åtte år, og var blitt nærmest ett med bommen.
Det skotske kranfirmaet tok kontakt med Liebherr UK som igjen tok kontakt med den norske importøren av Liebherr-kraner, Ing. Hans P. Øen AS, for å løse problemet.
Annonse
Den norske importøren leide inn hjelp fra Jessheim-entreprenør Sigurd Furulund Maskin AS. Fra Furulund var det lastebilmekaniker/-sjåfør Mattis Sannerud (23) og verksmester Johan Gundersen (22) som stilte på oppdraget.
Det er deres opplevelse av hendelsen som vi nå skal få ta del i.
«Bommen bare skulle av»
- Jeg sto i verkstedet da en fra Liebherr-importøren kom og lurte på om vi kunne stille med slaghammer for å banke løs bombolter på ei mobilkran. Det kunne vi selvfølgelig gjøre. Vi sier aldri nei til en utfordring, sier Mattis.
Etter å ha fått på plass en maskin med slaghammer, og prøvd å løsne boltene, ble det klart hvor vanskelig denne jobben egentlig var.
Mens Mattis var i verkstedet for å «omgruppere» før nye forsøk onsdag 28. oktober, var AT.no på sitt første besøk ved den skotske mobilkrana. Da vi snakket med de skotske arbeiderne på stedet, virket det nærmest som om forsøket med å løsne bommen var oppgitt. Det var i hvert fall ingen løsning i sikte med det første.
I tillegg til at det gikk en f… i Mattis, fikk man på plass nyttig utstyr fra bedrifter som hadde lest på AT.no om bomjobben.
Tørris, presse, slaghammer og avdrager
Mattis, Johan, folk fra importøren og de skotske mobilkranførerne klarte allerede samme kveld å rikke de to boltene i bakkant noen centimeter. Det ble gjort ved hjelp av en hydraulisk presse med press på opp mot 400 tonn.
De kommende dagene fikk man ut disse to boltene og også de to som festet de to enorme løftesylindrene til bommen. Sistnevnte ble løsnet ved hjelp av ei hydraulisk presse på 50 tonn, tørris, slaghammer og et avdragersystem laget på verkstedet hos Furulund.
De fikk ikke lov av mobilkran-produsenten å bruke varme eller kutte i noen deler for å komme til bedre, da dette kunne svekke mobilkrana – som tross alt er en 750-tonner.
Lørdag var bommen løs.
- Jeg har aldri vært så glad som da jeg forsto at vi fikk ut alle boltene. Jeg hadde tross alt sagt at dette skulle vi klare å få ut. Det var en lettelse å klare det, sier Mattis.
Mattis og Johan presiserer overfor AT.no hvor viktig det er aldri å gi opp, selv når en oppgave virker umulig:
- Å gi opp er ikke et alternativ. Det som virker umulig tar bare litt lengre tid, men lar seg gjennomføre.
Til Stavanger
I utgangspunktet skulle de to mobilkranene (1750-en og ei mindre kran) ut av Norge via Stavanger. På et tidspunkt - da det virket vanskelig å få av bommen – var det snakk om å leie plass på et skip fra Oslo. Dette bli omgjort til Stavanger igjen da bommen ble frigjort.
Sigurd Furulund Maskin ble leid inn av det skotske kranfirmaet til å kjøre bom og annet utstyr til Stavanger, i tillegg til oppdraget de hadde via Liebherr med å løsne bommen.
- Ikke uvanlig, men det tar tid
Daglig leder i Ing. Hans P. Øen AS, Thomas Bohlin, opplyser til AT.no at det ikke er helt uvanlig for selskapet å ta på seg å løsne bommer på mobilkraner på både 750 tonn og 1200 tonn i Norge. Også de som har bolter som ikke har vært ute på mange år.
- Disse kan det ta mange dager å løsne, slik som i dette tilfellet, sier Bohlin.
Tillatt akseltrykk på norske hovedveier er lavere enn de fleste land i Europa. I Skottland, for eksempel, er dette på 15 tonn. Dermed må man lette kranene sine mer enn det man ellers gjør når man tar oppdrag i Norge.
- Det er flere som legger turen innom kranprodusenten i Europa for å ta av bom og utstyr før de kjører til Norge, sier Bohlin.