Adm. direktør, Kjersti Kanne, er godt fornøyd med at
Baneservice styrker sin posisjon som Norges ledende jernbaneentreprenør.
- Fjoråret ble et godt og begivenhetsrikt år for
Baneservice. Vi fortsetter å levere viktige prosjekter som har høy verdi for
kundene våre og for samfunnet. Resultatet av innsatsen fra våre dyktige ansatte
har gitt nær 20% vekst i omsetning og samtidig stabil lønnsomhet, sier hun.
Annonse
Konsernets resultat før skatt endte på MNOK 113,1 (156,1).
Nedgangen i resultat skyldes sammensetningen av prosjektporteføljen, som gir et
endret marginbilde.
- Det er levert gode resultater i prosjektene. Vi har hatt
fokus på effektiv drift med god ressursutnyttelse og god samhandling, både
internt og med våre samarbeidspartnere. Samtidig muliggjorde prosjektmiksen vår
høyere aktivitet og omsetning gjennom fjorårets vintermåneder, i en periode som
vanligvis er lavsesong i vår bransje. Dette bidro positivt til resultatet, sier
Kanne.
Ambisiøse bærekraftmål
Konsernet har også tatt viktige steg for å levere på
ambisiøse bærekraftmål. Baneservice tar aktive grep for å minske miljøavtrykk i
egen produksjon for å redusere klimagassutslipp og avfallsmengder i
prosjektene.
INVESTERER: Adm. direktør Kjersti Kanne, sier selskapet investerer i miljøvennlig utstyr som kan utgjøre en forskjell.Bård Gudim
Baneservice har blant annet bestilt det som blir
Skandinavias to første hybride sporjusteringsmaskiner. Spesialmaskinene er mer
stillegående og gir ingen lokale utslipp når de er koblet til kjørestrømanlegget.
- Investeringer i nye og mer miljøvennlige maskiner er et av de områdene vi virkelig kan gjøre en forskjell og få ned utslippene våre,
samtidig som vi velger en teknologi som vil understøtte effektivt og lønnsom
drift, sier Kanne.
Del-elektrifisering av både maskin- og bilpark er viktige
grep for å få ned utslippene. I tillegg har Baneservice forsterket kompetansen
på ytre miljø og klima.
Voksende marked
Gjeldende Nasjonal Transportplan (NTP) tilsier at det vil
bli en økt satsing jernbane de neste årene.
- Å prioritere vedlikehold og fornyelse av jernbanen er både
riktig og viktig for å bedre punktlighet og pålitelighet. Vi opplever økt
aktivitet i markedet vi opererer i, og at etterspørselen etter Baneservice sine
tjenester er stor, sier Kanne.
Hun understreker at forutsigbarhet og stabile rammer i
markedet er en viktig forutsetning for å lykkes i det grønne skiftet, både for
Baneservice og bransje som helhet. Det vil kreve betydelige endringer og
investeringer også fremover.
- Vi investerer både for å øke og i ny kompetanse hos våre
medarbeidere, vi moderniserer flåten av spesialmaskiner og tar i bruk ny
teknologi, for å levere prosjektene våre sikkert, med kvalitet og lønnsomt. En
langsiktighet og et forutsigbart marked er viktige forutsetninger for at vi
skal kunne levere bærekraftige prosjekter også i fremtiden, avslutter hun.