Arbeidet med å bygge verdens
lengste og dypeste undersjøiske veitunnel er godt i gang fra Bokn i nord til
Randaberg i sør. Nå er den tredje store
kontrakten utlyst.
Som de andre to store
kontraktene, er også denne kontrakten en utførelsesentreprise, med
prekvalifisering og forhandling.
Det blir tilbudskonferanse
på Kvitsøy 9. august. Påmeldingsfristen for å bli
prekvalifisert er 31. august 2023.
Annonse
– Dette er den
tredje av tre hovedkontrakter for bygging av hovedtunnelen. Forventet kontraktstørrelse er på ca. fem milliarder
kroner. Arbeidet er spesielt utfordrende i området ved kryss og sjakter, sier prosjektsjef for Rogfast, Oddvar Kaarmo.
Geologi kan også være
utfordrende da tunneldriving i denne kontrakten skjer i området fra ca. 230 meter under havoverflaten til ca. 375 meter under havoverflaten.
Planen er å starte bygging i
august/september 2024, sier prosjektsjef for Rogfast, Oddvar Kaarmo.
Toløpstunnel
Entreprisen E02 er en
toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy.
Lengden er ca. 8,8 km med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner og
andre installasjoner.
Entreprisen omfatter også to
ventilasjons-sjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer.
Det er også 1,6 kilometer vei i dagen, to bruer og en
stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal.
Arbeidet omfatter fullføring
av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygget av entreprisen som pågår på
Kvitsøy.
Møtepunkter
E02-kontrakten fra Kvitsøy skal
møte E03 kontrakten som bygges fra sør, Randaberg og skal møte E04 kontrakten
som bygges fra nord, Bokn.
Møtepunktene ligger under fjorden ca. midt mellom
Kvitsøy og Tungenes og ca. midt mellom Kvitsøy og Arsvågen.
Rogfast er en del
av fergefri E39 og estimert åpningsår er
2033.
– Vi håper på stor interesse fra
entreprenørene, og planen er å prekvalifisere tre til fem entreprenører, sier
Oddvar Kaarmo.