FAT: Her er maskinen hos produsenten Herrenknecht i Tyskland under den såkalte Factory Acceptance Test (FAT). Dette er siste sjekk av maskinen før den demonteres og sendes til Norge.

Denne TBM-kjempen skal bore vanntunnel i Oslo

KLAR: TBM-maskinen som skal bore 11 km rentvannstunnel i Oslo, er nå klar og godkjent.

Tunnelboremaskinen skal altså benyttes til å bore Oslo Vann- og avløpsetats 11 kilometer lange rentvannstunnelen mot Stubberud.

I juli var representanter fra både Vann- og avløpsetaten og entreprenøren JV AF Ghella, hos TBM-leverandøren Herrenknecht i Schwanau i Tyskland for å kontrollere TBM før den demonteres og sendes til Oslo.

Siste sjekk

Inspeksjonen er en såkalt Factory Acceptance Test (FAT). Dette gjøres når alle maskinens komponenter er på plass, og den er klar til å fraktes til riggområdet. Maskinen er 200 meter lang og veier cirka 300 tonn. Selve borehodet på TBM-maskinen har diameter på 7,08 meter.

DIGER: Kjempen har et borehode på 7,08 m i diameter.

Tunnelboremaskinen som bygges for entreprenøren JV AF Ghella til rentvannstunnelen er den tredje og siste maskinen som inngår i tunneldrivingen for prosjekt Ny vannforsyning Oslo.

I rentvannstunnelen skal det monteres rør som frakter rent vann fra det nye vannrenseanlegget som bygges under bakken på Huseby og ut til forbrukerne.

Som nevnt er det også to andre TBM-maskiner i prosjektet. Disse er i drift fra henholdsvis Huseby og Vefsrud, og inngår i delprosjektet Råvannstunnel (Skanska er entreprenør på denne delen).

Store klimaambisjoner

Oslo kommune har store klima- og miljøambisjoner. For prosjektets del innebærer dette blant annet at maskiner og kjøretøy skal drives av strøm eller biodrivstoff uten palmeolje. Det planlegges for kortest mulig transport av masser og bruk av klimavennlig betong.

NORSK-ITALIENSK: Entreprenøren er et JV mellom norske AF Gruppen og italienske Ghella.
Powered by Labrador CMS