ROGFAST: Det er fem entreprenører/konstellasjoner som er kvalifisert til E03-kontrakten som går fra Mekjarvik og halvveis ut til Kvitsøy.

Disse Rogfast-entreprenørene går Statens vegvesen videre med

Nå skal entreprenør til den første av tre store tunnelkontrakter på Rogfast fra Mekjarvik mot Kvitsøy velges.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det startet med at åtte entreprenører deltok i kvalifiseringen om å gå videre i konkurransen på kontrakten som SVV lyste ut i slutten av november 2021.

FORNØYD: Oddvar Kaarmo, prosjektleder Statens vegvesen/Utbygging, er fornøyd med interessen for prosjektet.

De som er kvalifisert og utvalgt til å delta videre i konkurransen, er følgende leverandører:

• AF Gruppen Norge AS

• Arbeidsfelleskapet Hæhre Entreprenør AS, LNS AS og Risa AS

• Arbeidsfelleskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS

• China Communications Construction Co, Ltd.

• Marti Tunnel AG

PS: Marti og AF Gruppen bygde hver sin del av Ryfast-tunnelen, mens Implenia var med på Eiganestunnelen.

Fakta E03

Toløps tunnel fra Mekjarvik i sør – halvveis til Kvitsøy i nord

Lengde 9 kilometer, totalt 18 kilometer tunnel

Betongelementer i vegg og tak

Det skal bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner

125 meter fire felts vei i dagen

Kontraktsform er enhetspris med prekvalifisering og forhandling

Byggherreanslag 3,5 milliarder kroner

Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31

Omfattende arbeid

Nå venter et omfattende og krevende arbeid med å velge den beste av fem entreprenører. Frist for innlevering av første tilbud er 18.05.22

Prosjektleder Oddvar Kaarmo er meget godt fornøyd med interessen for Rogfast i markedet.

- De fem utvalgte entreprenørene, fremstår som relativt like ut fra innsendt dokumentasjon. Vi håper nå på en god prosess med forhandlinger frem til endelig signering av kontrakt med valgt tilbyder, sier Kaarmo.

Byggestart før jul

E03 kontrakten er den første av de tre store kontraktene for å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel mellom Mekjarvik i sør til Bokn i nord. Planen er byggestart mot slutten av 2022.

Vegvesenet vil lyse ut den andre av de tre store Rogfast-kontraktene, E04, allerede i månedsskiftet februar/mars. Den siste store kontrakten, E02, vil bli lyst ut i løpet av 2023. Fremdriften for E15 på Kvitsøy, vil påvirke tidspunktet for når konkurransegrunnlaget for E02 blir lagt ut i markedet.

Powered by Labrador CMS