BRU-PROSJEKT: Prosjektet har en totalsum på ca. 40 millioner kroner. På bildet ser vi nye Vik bru fra nedstrøms side.

Dobloug Entreprenør starter opp med nye Vik bro

INNLANDET FYLKESKOMMUNE: Arbeidene med ny Vik bro starter denne uken, og arbeidene skal være ferdig til høsten 2025.

Denne uken starter byggingen av ny Vik bro over Vikselva nord for Tangen sentrum. Arbeidene vil være ferdig høsten 2025.

Innlandet fylkeskommune har satt av penger til bygging av ny bro fordi breddeutvidelsen på hver side av brua for myke trafikanter og rekkverket er i dårlig forfatning. 

Videre har fylkeskommunen vurdert at landkarene på begge sider av brua er i god teknisk stand, men at de ikke tåler økt belastning med kjøretøy opp mot 60 tonn i et 100 årsperspektiv. 

Bru-kontrakt med Dobloug Entreprenør

Kontrakten fylkeskommune har med Dobloug entreprenør AS er på kr 20,85 millioner kroner og totalsummen for prosjektet er på ca. 40 millioner kroner ifølge Innlandet fylkeskommune.

Starter med hogging og graving

Arbeidene med ny Vik bro starter denne uken, og arbeidene skal være ferdig til høsten 2025.

– Denne uken starter Dobloug Entreprenør AS hoggingen av ny veilinje, og mot slutten av uken eller tidlig neste uke starter gravearbeidene. Det vil også bli boret ned rørspunt for å stabilisere veien mens fundamentene for ny bro blir gravd ut, fortsetter byggeleder Helstad.

Entreprenøren vil i hovedsak jobbe på dagtid på hverdager, og noe støy må påregnes i byggefasen.

BLIR GANGVEI: Dagens bru blir gang- og sykkelvei når den nye brua er tatt i bruk.

Bredde på 7,5 meter

Ny Vik bro skal bygges rett på nordsiden av eksisterende bro. Ny bro får en veibredde på 7,5 meter hvor hvert kjørefelt er på tre meter og veiskuldrene på hver side er på 0,25 meter.

– Det må også bygges ny vei på hver side av brua for å koble brua til resten av fylkesvei 222, forteller byggeleder Ragnar Helstad i Innlandet fylkeskommune.

Helstad forteller at trafikken vil gå på eksisterende bro slik den gjør nå frem til trafikken tar i bruk ny bro etter sommeren 2025. I byggefasen legges det til rette for at gående og syklende bruker gangbru over Vikselva 200 meter lenger sør enn Vik bro.

Eksisterende bro blir gang- og sykkelvei

Etter at biltrafikken har tatt i bruk ny bro, vil eksisterende bro gjøres om til gang- og sykkelveibru.

– Tørrsteinsmuren under brua vil bli beholdt, men vi vil erstatte bruplata og kjørebanen med en ny og smalere bruplate og gang- og sykkelvei. Gang- og sykkelveien får en bredde på tre meter, forklarer Ragnar Helstad.

Han håper den nye gang- og sykkelveien over Vikselva vil stimulere til at flere sykler og går i hverdagen.

Klimapilot

Byggingen av ny Vik bro er et klimaprosjekt innen konstruksjoner som skal øke kunnskapen rundt klimagassutslipp og mulige tiltak for å redusere utslipp. Dette gjøres blant annet ved gjenbruk av materialer slik som gjenbruk av tørrsteinsmuren under eksisterende bro.

Powered by Labrador CMS